Strategia brand butler
2010-07-01 11:33
Bycie kamerdynerem, czyli brand butlerem, oznacza asystowanie konsumentom niemalże dwadzieścia cztery godziny na dobę. Upodobanie klientów do wygody i ich potrzeba szybkiego dostępu do różnorodnych informacji stały się głównymi stymulatorami tego trendu. Marka, aby podołać kamerdynerskim umiejętnościom, musi inwestować - zadbać o wiele narzędzi i aplikacji, które posłużą jej klientom. Już nie chodzi jedynie o sam produkt i jego dopasowanie do stylu życia czy marzeń użytkownika. Rynek domaga się wygody - tu i teraz.
Przeczytaj także: Kreowanie wizerunku nowej marki - podstawy
Dlaczego „kamerdynerstwo” odzwierciedla tendencje współczesnych czasów? Istnieją ku temu co najmniej 4 powody:- Najważniejszymi wartościami dla klientów stały się dziś: czas, wygoda, możliwość kontroli i niezależność. Dla marek B2C oznacza to, że będą musiały zmienić podejście do procesu komunikowania z rynkiem. Właśnie to, że z nadawcy komunikatów muszą stać się asystentami klientów.
- Relacje z klientami stały się bardziej ludzkie, przyziemne i codzienne, zmieniły się bowiem cechy konsumentów. Stali się oni indywidualistami, dbają o środowisko, mają mniejszą niż dotychczas siłę nabywczą, a przy tym wszystkim są niezwykle pragmatyczni.
- W niepewnych czasach po kryzysie konsumenci poszukują instytucji, które rzeczywiście otoczą ich troską, okażą empatię i dopasują się do ich nowego statusu.
- Nadeszła też era rewolucji mobilnego internetu. Chociaż trend dotyczący dostępności treści online w komórkach był zapowiadany już z dekadę temu, to dopiero teraz można mówić o pełni możliwości. Fakt ten sprawia, że klienci tym bardziej oczekują permanentnego dostępu do różnorodnego contentu, aplikacji i narzędzi ułatwiających im codzienne funkcjonowanie. Dla marek stanowi to niepowtarzalną okazję realizacji potrzeby „asystowania” konsumentowi i to na dodatek w kreatywny i efektywny kosztowo sposób.
Wszechobecność brand butler
Podczas gdy wielu markom udało się stworzyć pojedyncze usługi brand butler, to tylko kilka z nich uruchomiło pełne, zintegrowane strategie asystowania. Zintegrowane strategie muszą być tworzone wokół esencji marki, co oznacza potrzebę odpowiedzi na sporo pytań. Czym jesteśmy jako marka? Jakie korzyści wynikają ze stosowania marki? Jakimi motywami się kierujemy? Czy jesteśmy spójni? Czy jesteśmy nośnikami informacji? Czy zapewniamy wygodę? Dajemy nadzieję lub zdrowie? I tak dalej… Zadając sobie takie pytania w ramach burzy mózgów, możemy stworzyć efektywną strategię brand butler, która będzie odzwierciedlać ducha marki i służyć jej użytkownikom w oczekiwany sposób. Idealna wszechobecność brand butler powinna być miksem złożonym z „bycia” z konsumentami, kiedy tylko tego chcą, i pozytywnego zaskakiwania ich w momentach, w których najmniej się marki spodziewają. A obecność taka może być off i online.
Online
Aplikacje opracowane na urządzenia typu iPhone, Blackberry i Android to najbardziej pożądany mariaż technologii i brandingu. Konsumenci z własnej woli pobierają przygotowane aplikacje na swoje urządzenia, a marka pojawia się praktycznie przez cały czas korzystania z programu. Ciekawym przykładem mariażu mobilnego kilku firm jest aplikacja L’OREAL i „Vanity Fair”, wykorzystana do głosowania podczas nocy oscarowej i oferująca ekskluzywne treści magazynu.
Offline
W świecie offline obecność marki może być zasadniczo dostrzegalna w każdym dowolnym miejscu. Jednak jej świadomość i poziom zauważalności to już inne kwestie. Marka musi pokazywać się w odpowiednim kontekście lub stanowić interesujące i pozytywne zaskoczenie dla zmysłów klienta. Jedną z najpopularniejszych taktyk brand butler jest permanentna obecność marki w określonym miejscu lub celowe wykreowanie brandowanego miejsca. Powszechnie spotykane są firmowane przez różne brandy lokale, marki obecne są na lotniskach lub towarzyszą określonym wydarzeniom, np. festiwalom muzycznym. W rzeczywistym świecie, podobnie jak w przypadku aplikacji mobile, nie ma potrzeby, a nawet możliwości zapewnienia sobie wyłączności na określonym obszarze lub w określonym czasie. Partnerstwo biznesowe niesie poza tym dodatkowe ekonomiczne korzyści wszystkim zainteresowanym stronom.
Przeczytaj także:
Celebryci a budowanie marki
oprac. : Artur Maciorowski / Marketing w Praktyce
Więcej na ten temat:
brand butler, budowanie świadomości marki, kreowanie marki, budowanie wizerunku marki