Schemat biznesplanu
2010-07-12 10:26
Poniżej przedstawiony został przykładowy schemat biznesplanu. Scharakteryzowane zostały poszczególne elementy dokumentu takie jak: opis zasobów, opis projektów i usług, opis rynku i konkurencji, założenie ekonomiczno-finansowe, szczegółowe prognozy finansowe, a także analiza wykonalności, analiza ryzyk i opis metod przeciwdziałania lub łagodzenia oraz analiza efektywności inwestycji.
Przeczytaj także: Jak napisać biznesplan
WstępElement ten ma za zadanie scharakteryzowanie ogólnej zawartości dokumentu oraz celu jego powstania. Celem tej części jest również zawarcie w dokumencie zastrzeżeń i wyłączeń odnoszących się do sposobu interpretowania jego zawartości przez potencjalnych użytkowników. Należy uznać że właśnie funkcja prezentacyjna oraz wskazywanie kontekstu w jakim dokument funkcjonuje jest głównym zadaniem jakie wiąże się z wprowadzeniem powyższego elementu do struktury dokumentu. Często część ta jest również wzbogacona o elementy wyłączenia odpowiedzialności twórcy związanej z opracowaniem dokumentu i jego użytkowaniem.
I. Podsumowanie
Powyższy element dokumentu służy do wzbudzenia zainteresowania projektem i zarazem dokumentem potencjalnego jego użytkownika. Element ten powinien jasno wskazywać na potencjalne korzyści wiążące się z danym przedsięwzięciem, a także charakteryzować główne aspekty opisywanego przedsięwzięcia. Istotne jest aby w części tej zawarte zostały główne dane służące do dokonywania decyzji inwestycyjnych, tak aby użytkownik dokumentu był w stanie dokonać ogólnego szacunku atrakcyjności inwestycji. W części tej należy zamieścić odniesienie zarówno do podstawowych elementów struktury przedsięwzięcia, elementów equity story jak również głównych danych finansowych.
Podstawowy zakres tej części powinien obejmować w szczególności:
- Ideę przedsięwzięcia
- Uzasadnienie inwestycji
- Podstawowy opis spółki i produktu
- Analizę SWOT
- Streszczenie analiz finansowych
Powyższy element dokumentu służy przekazaniu użytkownikowi dokumentu szczegółowych danych na temat danego podmiotu lub projektu. Część ta powinna odnosić się zarówno do danych formalnych identyfikujących i charakteryzujących podmiot, jak i do danych opisujących strukturę oraz stan podmiotu wraz z elementami charakteryzującymi przyjęty model biznesowy.
Podstawowy zakres tej części powinien obejmować w szczególności:
- Opis stanu prawnego
- Opis struktury właścicielskiej
- Opis obszaru działalności
- Opis strategii
- Opis doświadczenia
- Schemat struktury i działań operacyjnych
- Opis dystrybucji
- Opis zaopatrzenia
- Opis działań promocyjnych
- Opis planów średnio i długoterminowych
Powyższy element dokumentu służy zobrazowaniu potencjału wewnętrznego jakim cechuje się dany podmiot. Potencjał ten odnosi się zarówno do elementów materialnych, na jakie składa się majątek podmiotu i jego charakterystyka, jak i do potencjału związanego z elementami niematerialnymi, takimi jak zasób zgromadzonej wiedzy i doświadczenia, czy potencjał tkwiący w strukturze organizacji i procesów.
Podstawowy zakres tej części powinien obejmować w szczególności:
- Opis aktywów majątkowych
- Opis zasobów ludzkich
- Opis know how
Powyższy element dokumentu ma na celu szczegółowy opis oferty podmiotu oraz charakterystykę potencjalnej grypy odbiorców i ich potencjału popytowego. Istotną kwestią w tej części jest dokonanie charakterystyki produktu zarówno pod kątem jego walorów dla potencjalnych odbiorców, jak i od strony czynników związanych z jego wytwarzaniem i dystrybucją przez podmiot. Tak więc należy tu uwypuklić zarówno korzyści związane z produktem dla potencjalnych nabywców, jak i dla podmiotu oferującego dany produkt. Wskazane jest tu umieszczenie szacunków finansowych związanych z poszczególnymi produktami czy usługami.
Podstawowy zakres tej części powinien obejmować w szczególności:
- Specyfikę oferowanych produktów i usług
- Opis grupy docelowej oferty
- Charakterystykę procesu technologicznego i przewidywanych procedur
Powyższy element dokumentu ma za zadanie przedstawienie potencjału popytowego dla oferty podmiotu (zarówno obecnie jak i w okresach przyszłych) oraz scharakteryzowanie pozycji konkurencyjnej podmiotu.
Podstawowy zakres tej części powinien obejmować w szczególności:
- Opis specyfiki i segmentacji rynku
- Opis prognoz rynkowych na najbliższe lata
- Opis potencjalnego popytu
- Identyfikację i charakterystykę konkurentów
- Charakterystykę pozycji konkurencyjnej podmiotu
Przeczytaj także:
Własny biznes: jak założyć firmę i przetrwać na rynku?
![Własny biznes: jak założyć firmę i przetrwać na rynku? [© pixabay.com] Własny biznes: jak założyć firmę i przetrwać na rynku?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/spolka/Wlasny-biznes-jak-zalozyc-firme-i-przetrwac-na-rynku-252792-150x100crop.jpg)
oprac. : Jakub Kocjan / ATF Consulting
Więcej na ten temat:
biznesplan, pisanie biznesplanu, prognozy finansowe, ocena ekonomicznej efektywności inwestycji