Polskie banki a dyrektywa MiFID
2010-07-02 12:56
© fot. mat. prasowe
17 czerwca 2010 r. weszły w życie przepisy wykonawcze, wprowadzające na polski rynek postanowienia Dyrektywy w sprawie rynków instrumentów finansowych - MiFID. Eksperci firmy doradczej Deloitte sprawdzili, w jaki sposób nowe regulacje zostały wdrożone w polskich bankach. Według przygotowanej analizy jest lepiej niż rok temu, jednak nadal blisko 2/3 badanych banków komercyjnych nie spełnia obowiązujących standardów w sposób zadowalający.
Przeczytaj także: Co dyrektywa MIFiD daje konsumentom
W połowie czerwca upłynął termin dostosowania się banków do wymogów MiFID (ang. Markets in Financial Instruments Directive - dyrektyw unijnych: 2004/39/WE, 2006/73/WE i 1287/2006 tworzących europejską regulację, której celem jest ochrona inwestorów, promowanie konkurencji w sektorze usług finansowych oraz zwiększona przejrzystość rynku). Regulacje odnoszące się do szerokiego spektrum operacji finansowych i usług inwestycyjnych dotyczą w szczególności obrotu instrumentami rynku pieniężnego, jednostkami funduszy inwestycyjnych oraz papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi, a także świadczenia usług powierniczych i doradztwa inwestycyjnego.fot. mat. prasowe
„Sprawdzaliśmy przede wszystkim sposób i zakres przekazywania klientowi informacji. W porównaniu z podobnym badaniem przeprowadzonym przez nas w październiku 2009r. nastąpiła znaczna poprawa w stopniu dostosowania banków do MiFID, niestety większość banków nie może uznać że już jest przygotowana”, mówi Paweł Dziekoński, starszy menedżer w dziale zarządzania ryzykiem Deloitte.
fot. mat. prasowe
Warto natomiast odnotować, że ponad 90% pracowników banków informowało klienta, że przekazane przez niego dane o danym instrumencie, mają charakter historyczny i że nie są one gwarancją osiągnięcia podobnego wyniku w przyszłości. Niestety podczas badania zdarzyły się pojedyncze przypadki i to w bankach z czołówki polskiego rynku, że doradca gwarantował klientowi zyski.
fot. mat. prasowe
O badaniu
Analiza Deloitte została przygotowana na podstawie badania treści witryn internetowych banków, badania metodą „tajemniczy klient” w oddziałach banków oraz wiedzy i doświadczeń ekspertów Deloitte. Eksperci skoncentrowali się na wybranych, kluczowych zagadnieniach ochrony inwestycyjnej. Szczególną uwagę zwrócono na jedne z częściej polecanych klientom instrumentów finansowych: jednostki otwartych funduszy inwestycyjnych oraz produkty strukturyzowane.
Do pobrania:
Przeczytaj także:
MIFID odmieni polski rynek finansowy?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
sektor bankowy, Mifid, Dyrektywa MiFID, rynek usług finansowych, wdrożenie MiFID