eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeNowa era innowacji

Nowa era innowacji

2010-07-09 11:56

Przeczytaj także: Nowoczesne rozwiązania dla polskich firm. Pełny sukces Sieci Otwartych Innowacji


Spersonalizowane i społecznościowe strony internetowe rosną obecnie, pod względem liczby klientów, szybciej niż kiedykolwiek przedtem. Na przykład MySpace informuje o 200 milionach nowych klientów w ciągu czterech lat, natomiast Facebook donosi, że w ciągu dwu lat przybyło mu 47 milionów klientów. Fakt, że MySpace i Facebook w tak krótkim czasie zdobyły taką masę zwolenników, musi nam coś mówić o szybkości migracji do N = 1. Ponadto Facebook, otwierając swój system dla deweloperów, w ciągu 18 miesięcy wygenerował ponad 5000 aplikacji stworzonych przez programistów spoza firmy (R = G).

Ten proces tworzenia wartości z doświadczenia pojedynczego konsumenta w jednym czasie przeniknie również sposób wewnętrznego zarządzania firmą. W obrębie korporacji emocjonalne i intelektualne zaangażowanie pracowników w misję firmy będzie wymagało traktowania każdego pojedynczego pracownika jako jednostki wyjątkowej (N = 1), która wnosi do pracy jedyne w swoim rodzaju kwalifikacje i zdolności. Uruchamianie globalnych zespołów opartych na wyjątkowych kwalifikacjach jednostek do realizacji wyjątkowych zadań nie różni się od R = G. Menedżerowie muszą budować systemy, które selektywnie dobierają i łączą zespoły wyjątkowo zdolne do szybkiego dostarczania rozwiązań wysokiej jakości i o niskich kosztach. Uznawanie pojedynczych osób za jednostki wyjątkowe we wszystkich ich rolach (konsumentów, pracowników, inwestorów, dostawców i obywateli) stanie się wstępnym warunkiem sukcesu w tworzeniu wartości.

W miarę jak firmy przechodzą do świata N = 1 i R = G, różne zdolności stają się decydującymi źródłami przewagi. Mniej zasadnicze znaczenie zaczyna mieć uprzywilejowany dostęp do kapitału, technologii i zasobów ludzkich. W Nowej Innowacji o sukcesie będzie decydowała zdolność do wprowadzania i doskonalenia elastycznych, przejrzystych, granularnych (modułowych) procesów biznesowych, pozwalająca na ciągłe zmiany w doborze zasobów R = G w interesie N = 1.

Jeśli mowa o ciągłych zmianach, to należy wspomnieć o kluczowej roli analiz w Nowej Innowacji. Dostrzeganie nowych trendów wymaga zrozumienia oczekiwań i zachowań konsumentów oraz zmian technologicznych, a również istoty łańcucha zaopatrzenia i okazji do jego ulepszania. Poznawanie nowego krajobrazu konkurencji wymaga ciągłego analizowania danych. Analiza nie będzie wystarczająca, jeśli będzie tylko epizodyczna i doraźna (kiedy ktoś z najwyższego kierownictwa zleca przeprowadzenie specjalnego badania, powiedzmy, wpływu cen ropy naftowej na strukturę zakupów) lub okresowa (jak porównywanie faktycznego zbytu z jego prognozami). Tradycyjne metody analityczne często nie są zsynchronizowane ze zmianami biznesu. Menedżerowie byli tradycyjnie uzależnieni od doświadczenia i intuicji czyli od „wyczucia”, opartego zwykle na doświadczeniach z przeszłości. W Nowej Innowacji wyczucie i intuicja są ważne, lecz w szybko zmieniającym się otoczeniu konkurencyjnym doświadczenia z przeszłości coraz bardziej tracą na wartości. Cenione jest spojrzenie w przyszłość, a nie wstecz.

Spojrzenie w przyszłość jest wynikiem zrozumienia, dzięki uporządkowanym i nieuporządkowanym danym, nasilania się dynamiki konkurencji. Jego znaczenie polega na rozpoznawaniu nowych wzorców relacji, na przewidywaniu zachowań i ewolucji systemów i na łagodzeniu ryzyka. W świecie N = 1 trzeba rozumieć zarówno zachowania pojedynczych konsumentów, jak i wzorce przemian zachodzących na szerszą skalę. W warunkach R = G trzeba znać zdolności każdego dostawcy w ekosystemie w kategoriach kosztów, czasu i poziomów jakości i zestawiać je z konkretnymi zapotrzebowaniami pojedynczego konsumenta w danym punkcie czasu. Ponadto wobec złożoności całego ekosystemu zmiana w każdej pojedynczej zmiennej, jak przyjęcie zamówienia, będzie się odbijała na innych, związanych z nią subsystemach, jak np. zapasy, części zamienne i wytyczony czas przerobu.

„Drobna zmiana” w otrzymanym zamówieniu może wywoływać liczne zmiany w całości procesów biznesowych. W zarządzaniu skutkami zmian w skali systemu nie można się zdawać na wyczucie menedżerów. Poszczególni menedżerowie mogą jednak, na podstawie swoich doświadczeń, różnie interpretować napływające sygnały (zwłaszcza w systemach podlegających szybkim zmianom). Dlatego niezbędne jest spojrzenie w przyszłość, oparte na dokonywanych w rzeczywistym czasie analizach danych - zarówno uporządkowanych, jak i nieuporządkowanych. Intuicja i wyczucie nadal zachowują użyteczność, ale nie mogą zastępować działań analitycznych.

Niemal wszystkie istniejące systemy biznesowe były budowane jako sposób na archiwizowanie i zarządzanie wielkimi liczbami transakcji dotyczącymi działania firmy – od sprzedaży przez zakupy i świadczenia dla pracowników po przetwórstwo przemysłowe. To nastawienie na transakcje także wynika z historii - jest produktem ewolucji, jakiej podlegała architektura technologii informatycznej od czasu komputeryzacji biznesu zapoczątkowanej czterdzieści lat temu pierwotnie przez automatyzację transakcji i gromadzenie danych na poziomie transakcji. Jednak w świecie N = 1 zadanie tworzenia wyjątkowych spersonalizowanych doświadczeń wymaga, aby systemy ujmowały istotę interakcji, a nie transakcje.

Biznes prosperuje, kiedy działa zgodnie ze zdarzeniami z życia poszczególnych klientów. Rozpatrzmy na przykład sprawę w kontekście rodzinnych wakacji. Linia lotnicza ma dzisiaj możliwości rozróżniania podróży w sprawach biznesu i wyjazdu na wakacje. Jeżeli na przykład podróżny rezerwuje cztery bilety na to samo nazwisko do popularnej miejscowości wakacyjnej, to łatwo jest odgadnąć cel tej podróży. Czy agencja lotnicza, uznając, że nie jest to podróż w sprawach biznesu, nie mogłaby oferować zamówienia nie tylko hoteli i wynajmu samochodów, ale również rozrywek dla dzieci i godnych zaufania piastunek dla nich? Wynika z tego, że na podstawie zamówionych biletów system wie, że może to być podróż do Disneylandu lub do parku narodowego Yellowstone.

Powinno to pozwolić agencji lotniczej na odnotowanie tego przypadku jako wyjątkowego wydarzenia i zaproponowanie opcji, które mogłyby stworzyć spersonalizowane doświadczenie dla tej rodziny. Źródłami odróżniania się od konkurencji są wyrafinowane, oparte na regułach analizy, dzięki którym można identyfikować zarówno wydarzenie, jak i związane z nim usługi mogące poszerzyć doświadczenie klienta. Jak dowiedliśmy w poprzednim rozdziale, analiza danych przysparza spostrzeżeń. Integracja tej analizy danych z aplikacjami technologii informatyczno-telekomunikacyjnej wzbogaca dane o transakcjach.

fot. mat. prasowe



Nowa Innowacja to nowoczesny sposób na myślenie o firmie i gospodarce w sposób globalny. Nowe Innowacje wdrożone w przedsięwzięciach takich jak TutorVista, Pomarfin, Goodyear, ICICI, Apple, pozwalają oferować milionom klientów produkty dopasowane do ich potrzeb bez popadania w „molochowatość”. Dokładny opis Nowej Innowacji, przykłady, zasady, wskazówki, znajdziesz w książce „Nowa era innowacji” C.K. Prahalada i M.S. Krishnana (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010).

poprzednia  

1 2

Schemat biznesplanu

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: