Lokale gastronomiczne: przychody a lokalizacja
2010-07-05 12:08
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Branża HoReCa perspektywiczna
Przychody placówek gastronomicznych a ich lokalizacjaLokale o przychodach poniżej 50 tys. zł w 2009 r. stanowią 45% rynku. Z badania PMR Research wynika, że nieco ponad jedna trzecia (35%) wszystkich lokali zanotowała w ubiegłym roku przychody między 50 a 200 tys. zł. Co piąty lokal na rynku miał przychód powyżej 200 tys. zł.
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
Spadek sprzedaży zanotowały cztery piąte placówek działających w centrach handlowych (średnio był to spadek o 22%). Natomiast żadna tego typu placówka nie zanotowała wzrostu sprzedaży w 2009 roku. Jedna czwarta placówek zlokalizowanych w centrach lub przy głównych ulicach miast deklarowała wzrost sprzedaży w 2009 r. (średnio o 18%), z kolei nieco ponad połowa tak zlokalizowanych placówek odnotowała spadek sprzedaży (przeciętnie o 27%). Warto zwrócić uwagę na fakt, iż spośród placówek umiejscowionych w punktach obsługi podróżnych (na dworcach, stacjach kolejowych), żadna placówka nie zanotowała w 2009 roku spadku obrotów.
fot. mat. prasowe
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone techniką wspomaganego komputerowo wywiadu telefonicznego (CATI) przez doświadczonych ankieterów PMR. Zrealizowano 610 pełnowartościowych wywiadów. Respondentami byli właściciele lub współwłaściciele placówek gastronomicznych, którzy stanowili 72% próby, a także kierownicy lub managerowie badanych lokali – stanowili oni 28% respondentów.
Placówki, z którymi zrealizowano wywiady zostały wylosowane z bazy Panoramy Firm. Zastosowano warstwowy schemat losowania. Zmienną warstwującą był typ lokalu, wg kryteriów wyszczególnionych powyżej. W każdej warstwie zrealizowano następującą liczbę wywiadów:
fot. mat. prasowe
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl