eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyLokale gastronomiczne: przychody a lokalizacja

Lokale gastronomiczne: przychody a lokalizacja

2010-07-05 12:08

Lokale gastronomiczne: przychody a lokalizacja

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

PMR Research - dział badawczy firmy PMR - przeprowadził w marcu i kwietniu 2010 r. badanie wśród ponad 600 placówek gastronomicznych w Polsce. Badanie zostało przeprowadzone na potrzeby najnowszego raportu PMR pt. "Rynek HoReCa w Polsce 2010. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2010-2012". Poniżej prezentujemy wybrane wyniki badania.

Przeczytaj także: Branża HoReCa perspektywiczna

Przychody placówek gastronomicznych a ich lokalizacja

Lokale o przychodach poniżej 50 tys. zł w 2009 r. stanowią 45% rynku. Z badania PMR Research wynika, że nieco ponad jedna trzecia (35%) wszystkich lokali zanotowała w ubiegłym roku przychody między 50 a 200 tys. zł. Co piąty lokal na rynku miał przychód powyżej 200 tys. zł.
Biorąc pod uwagę kryterium lokalizacji placówek gastronomicznych, najwyższe przychody osiągają lokale zlokalizowane w centrach handlowych – 34% z nich uzyskuje przychody powyżej 200 tys. zł, a 53% – w granicach 50-200 tys. zł. Z kolei najniższe przychody notują placówki zlokalizowane na obszarach wiejskich, z dala od trasy. Wyniki analizy wskazują, że wśród 65% z nich przychody w roku 2009 nie przekroczyły 50 tys. zł.
Ponad połowa (55%) wszystkich placówek gastronomicznych zanotowała spadek sprzedaży w 2009 r. w stosunku do 2008 r., co piąty lokal (21%) deklarował wzrost sprzedaży, a 24% placówek nie zauważyło zmian w wartości sprzedaży w tym okresie.

Spadek sprzedaży zanotowały cztery piąte placówek działających w centrach handlowych (średnio był to spadek o 22%). Natomiast żadna tego typu placówka nie zanotowała wzrostu sprzedaży w 2009 roku. Jedna czwarta placówek zlokalizowanych w centrach lub przy głównych ulicach miast deklarowała wzrost sprzedaży w 2009 r. (średnio o 18%), z kolei nieco ponad połowa tak zlokalizowanych placówek odnotowała spadek sprzedaży (przeciętnie o 27%). Warto zwrócić uwagę na fakt, iż spośród placówek umiejscowionych w punktach obsługi podróżnych (na dworcach, stacjach kolejowych), żadna placówka nie zanotowała w 2009 roku spadku obrotów.
Przewidywania na rok 2010 są bardziej optymistyczne. Spadek sprzedaży przewiduje już tylko 30%, a jej niezmieniony poziom 37% wszystkich przebadanych przez PMR Research lokali. Jedna trzecia respondentów prognozuje wzrost sprzedaży w swojej placówce w obecnym roku. Najwięcej lokali (41%) prognozujących wzrost sprzedaży, jest wśród tych, które położone są przy trasach i stacjach benzynowych. W przypadku lokali umiejscowionych w centrach handlowych wzrostu sprzedaży spodziewa się 26% placówek (średni wzrost na poziomie 9%), natomiast spadku 36% (średni spadek na poziomie 20%). Wzrost sprzedaży średnio o 21% prognozuje 38% placówek zlokalizowanych w centrach miast i na głównych ulicach. Spadku spodziewa się natomiast 26% tego typu lokali (średni spadek na poziomie 24%).

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone techniką wspomaganego komputerowo wywiadu telefonicznego (CATI) przez doświadczonych ankieterów PMR. Zrealizowano 610 pełnowartościowych wywiadów. Respondentami byli właściciele lub współwłaściciele placówek gastronomicznych, którzy stanowili 72% próby, a także kierownicy lub managerowie badanych lokali – stanowili oni 28% respondentów.

Placówki, z którymi zrealizowano wywiady zostały wylosowane z bazy Panoramy Firm. Zastosowano warstwowy schemat losowania. Zmienną warstwującą był typ lokalu, wg kryteriów wyszczególnionych powyżej. W każdej warstwie zrealizowano następującą liczbę wywiadów:

Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2012 Rynek HoReCa w Polsce 2012

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: