Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2009
2010-07-06 10:12
© fot. mat. prasowe
Jak wynika z raportu sporządzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, rok 2009 pokazał, że rynek telekomunikacyjny ulega niezwykle dynamicznym przemianom i to zarówno pod względem technologicznym, jak i pod względem wymagań klientów. Wszyscy uczestnicy rynku są zgodni, że obecnie najistotniejszą sprawą w branży telekomunikacyjnej jest stworzenie odpowiednich warunków inwestycyjnych, tak aby całkowicie wyeliminować wykluczenie cyfrowe. W opinii UKE, ogromne znaczenie dla dostępności usług szerokopasmowych w przyszłości ma właściwa regulacja całego sektora.
Przeczytaj także: Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2005-2009
Dostęp do sieci InternetRok 2009 można uznać za przełomowy w rozwoju usług szerokopasmowych. TP S.A. zdecydowała się wprowadzić do swojej oferty usługi dostępu do Internetu o przepływności 10 Mbit/s i wyższej. W ślad za nią podążył największy polski operator alternatywny - Netia - dostarczający podobnie do TP S.A. usługi telekomunikacyjne w oparciu o sieć PSTN. Netia jest nadal największym odbiorcą usług hurtowych (LLU, BSA) świadczonych przez TP S.A.
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
Dostępność stacjonarnych usług szerokopasmowych w przeliczeniu na 100 mieszkańców wzrosła o 1,9 punktu procentowego w stosunku do 2008 roku i osiągnęła poziom 13,6%.
Liczba gospodarstw domowych z dostępem szerokopasmowym, wzrosła o około 5,3 punktów procentowych – w 2009 roku już prawie 39% gospodarstw domowych korzystało z takiego rodzaju dostępu. Przyrost pomiędzy 2007 i 2008 wynosił około 2 punktów procentowych - dostrzegalna jest wyraźna tendencja wzrostowa w tym zakresie.
W 2008 roku z dostępu do Internetu za pośrednictwem sieci komórkowych korzystało 1,06 milionów użytkowników. Z kolei na koniec roku 2009 liczba takich użytkowników wyniosła już 2,1 milionów, a więc w ciągu jednego roku liczba ta wzrosła o około 1,04 milionów co stanowiło przyrost o 98%. Na koniec 2009 roku znacząco wzrosła również wartość poziomu penetracji dostępem mobilnym do Internetu w przeliczeniu na 100 mieszkańców względem końca 2008 roku. W stosunku do ubiegłego roku odnotowano przyrost w wysokości 2,7 punktu procentowego co w stosunku do 2008 roku oznaczało przyrost na poziomie równym 96 %.
fot. mat. prasowe
Całkowita wartość rynku usług dostępu do sieci Internet za pomocą sieci mobilnych i stacjonarnych w 2009 roku liczona przychodami ze sprzedaży usług klientom końcowym wzrosła w stosunku do roku ubiegłego o około 7,9% i osiągnęła wartość 4,07 miliardów zł. Choć wartość rynku stale rośnie, to dynamika tego przyrostu rok do roku maleje. Co roku wzrasta jednak liczba użytkowników z dostępem do Internetu. Sugerować to może przełom w polityce ustalania przez operatorów telekomunikacyjnych cen detalicznych za usługi dostępu do Internetu. Dla konsumentów oznaczać to może w najbliższym czasie niższe opłaty abonamentowe jak również początek wzrostu konkurencji usługowej, w szczególności w zakresie przepływności bitowych dostarczanych w ramach podobnej do dotychczasowej opłaty detalicznej.
Przeczytaj także:
Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl