Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2009
2010-07-06 10:12
Przeczytaj także: Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2005-2009
Telefonia ruchoma
Polski rynek telefonii ruchomej można określić rynkiem dojrzałym w związku z czym jego rozwój, mierzony wzrostem penetracji, nie przebiega już tak gwałtownie jak w latach ubiegłych. Operatorom bardziej zależy na utrzymaniu i maksymalnym zagospodarowaniu istniejącej bazy klientów poprzez rozwój nowych usług i promocje cenowe.
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
W trakcie badania konsumenckiego przeprowadzonego przez PBS DGA Sp. z o.o. (na reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych w Polsce, wśród osób w wieku 15 lat i powyżej) na zlecenie UKE w grudniu 2009, prawie 85% Polaków deklarowało posiadanie telefonu komórkowego, a więc o 2 punkty procentowe więcej niż rok wcześniej.
fot. mat. prasowe
Zmiany można natomiast dostrzec pod względem udziału nowych klientów poszczególnych operatorów. Pierwszy w zestawieniu, pod względem liczby nowych użytkowników, został PTK Centertel z prawie 32% udziałem. Na kolejnych miejscach uplasowali się Polkomtel i PTC. Dużą liczbę nowych klientów w 2009 r. zyskał P4 uzyskując tym samym prawie 14% udział w rynku. Działający na rynku operatorzy MVNO oraz dwóch nowych MNO (Centernet i Mobyland) uzyskali w sumie niewiele ponad 2% udziału.
Całkowity czas połączeń głosowych wychodzących wyniósł w 2009 r. ponad 49,48 miliarda minut co stanowiło wzrost o około 16% w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2009 r. średni całkowity czas połączeń w przeliczeniu na jednego użytkownika telefonii ruchomej wyniósł ponad 1 100 minut. Wzrost liczby minut wykonywanych połączeń związany jest z coraz częstszym korzystaniem z telefonii komórkowej, spowodowanym m.in. spadkiem cen za te usługi.
fot. mat. prasowe
Przeczytaj także:
Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl