Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2009
2010-07-06 10:12
Przeczytaj także: Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2005-2009
Telefonia stacjonarna
W ramach detalicznego rynku telefonii stacjonarnej przedsiębiorcy telekomunikacyjni zapewniają użytkownikom końcowym usługi dostępu do stacjonarnej sieci telekomunikacyjnej oraz usługi połączeń telefonicznych.
fot. mat. prasowe
Głównym graczem na rynku telefonii stacjonarnej w 2009 r. nadal pozostawała Telekomunikacja Polska S.A., chociaż systematycznie, aczkolwiek powoli, rośnie udział operatorów alternatywnych, takich jak Netia S.A. oraz Telefonia Dialog S.A. O rosnącym znaczeniu operatorów alternatywnych na rynku telefonii stacjonarnej świadczą ich rosnące udziały w przychodach z telefonii stacjonarnej wobec malejących udziałów TP. W 2009 r. spadek udziałów TP w stosunku do 2005 r. wyniósł ponad 11 punktów procentowych.
Spośród operatorów alternatywnych największy udział w przychodach ze świadczenia usług telefonii stacjonarnej posiadała Netia. O prawię połowę mniejsze przychody osiągnęła Telefonia Dialog. W 2009 r. ponad 1% udziałów w przychodach ze świadczenia usług telefonii stacjonarnej posiadały Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. oraz UPC Polska Sp. z o.o. Pomimo pojawienia się konkurencji, udziały Telekomunikacji Polskiej S.A. pod względem przychodów z działalności na polskim rynku telefonii stacjonarnej nadal utrzymywały się na wysokim poziomie.
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
W 2009 roku przychody za połączenia w stosunku do roku 2005 spadły o 55%, zaś przychody z abonamentów i instalacji wzrosły o prawie 34%. Wysoki udział przychodów z abonamentu i instalacji związany był z coraz większym pakietem minut do wykorzystania na połączenia głosowe.
Średnia wartość koszyka cenowego dla klientów średnio rozmawiających w 2009 wyniosła 767 zł. Oznacza to, że średnia wartość koszyków cenowych spadła o 12% w stosunku do 2008 roku. Najniższy koszyk cenowy posiadał plan taryfowy Telekomunikacji Polskiej – plan tp przyjazny – i wynosił 405 zł oraz plan taryfowy Netii – Lepszy Telefon 35 – i wynosił 420 zł. Dla planu taryfowego Telekomunikacji Polskiej było to spowodowane niską cena abonamentu. W Netii miesięczny abonament był prawie dwa razy wyższy, ale za to można było wygadać cztery razy więcej minut w ramach abonamentu. Planami taryfowymi, których koszyki znacząco przekraczały średnią był plan doMowy tp 1200 Telekomunikacji Polskiej oraz Lepszy Telefon Wieczory i Weekendy Netii. Tak duży roczny koszt korzystania z tych planów taryfowych wynikał z wysokiej ceny abonamentu w obu przypadkach oraz z faktu, że taryfa Netii posiadała minuty wliczone w abonament jedynie w wieczory i weekendy, zaś w godzinach szczytu abonent dzwonił za dodatkowy koszt.
Kluczowe wydarzenia i zmiany na rynku w 2009
Za najważniejsze regulacyjne wydarzenie minionego roku UKE uznał zawarcie w dniu 22 października Porozumienia TP S.A. - Prezes UKE, na mocy którego Telekomunikacja Polska S.A. zobowiązała się do podjęcia konkretnych działań mających na celu poprawę współpracy pomiędzy TP a operatorami alternatywnymi oraz do prawidłowego wykonywania wszystkich nałożonych na Spółkę obowiązków regulacyjnych.
Ważnym procesem w roku 2009 były również prace nad projektem ustawy o wspieraniu rozwoju sieci i usług telekomunikacyjnych zakończone jej uchwaleniem przez Sejm w dniu 7 maja 2010 r. Stan infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce, a także jej dostępność i zasięg, nadal jest na bardzo niskim poziomie, zwłaszcza na tle innych państw członkowskich UE. Stan ten wymagał ingerencji ustawodawczej, czego skutkiem jest wspomniana ustawa.
Do pobrania:
Przeczytaj także:
Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl