eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRynek telekomunikacyjny w Polsce 2009

Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2009

2010-07-06 10:12

Przeczytaj także: Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2005-2009


Telefonia stacjonarna

W ramach detalicznego rynku telefonii stacjonarnej przedsiębiorcy telekomunikacyjni zapewniają użytkownikom końcowym usługi dostępu do stacjonarnej sieci telekomunikacyjnej oraz usługi połączeń telefonicznych.
Wartość rynku telefonii stacjonarnej, zdefiniowana jako suma przychodów z usług telefonii stacjonarnej, wykazuje od kilku lat tendencję spadkową. W 2009 r. w stosunku do 2008 r. spadek wartości wyniósł około 15%.

Głównym graczem na rynku telefonii stacjonarnej w 2009 r. nadal pozostawała Telekomunikacja Polska S.A., chociaż systematycznie, aczkolwiek powoli, rośnie udział operatorów alternatywnych, takich jak Netia S.A. oraz Telefonia Dialog S.A. O rosnącym znaczeniu operatorów alternatywnych na rynku telefonii stacjonarnej świadczą ich rosnące udziały w przychodach z telefonii stacjonarnej wobec malejących udziałów TP. W 2009 r. spadek udziałów TP w stosunku do 2005 r. wyniósł ponad 11 punktów procentowych.

Spośród operatorów alternatywnych największy udział w przychodach ze świadczenia usług telefonii stacjonarnej posiadała Netia. O prawię połowę mniejsze przychody osiągnęła Telefonia Dialog. W 2009 r. ponad 1% udziałów w przychodach ze świadczenia usług telefonii stacjonarnej posiadały Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. oraz UPC Polska Sp. z o.o. Pomimo pojawienia się konkurencji, udziały Telekomunikacji Polskiej S.A. pod względem przychodów z działalności na polskim rynku telefonii stacjonarnej nadal utrzymywały się na wysokim poziomie.
Według raportu UKE, liczba użytkowników telefonii stacjonarnej w latach 2005-2009 systematycznie ulegała zmniejszeniu. W 2009 roku była niższa o około 24%, w porównaniu z 2005 rokiem. Zdecydowanie najintensywniejszy spadek liczby abonentów odnotował operator zasiedziały, który stracił w latach 2005-2009 prawie 35% użytkowników.
Od roku 2005 zmieniała się nieznacznie struktura przychodów z telefonii stacjonarnej. Coraz większy udział w przychodach ogółem z telefonii stacjonarnej miały przychody z przyłączenia abonenta i opłaty abonamentowej. W 2009 r. udział przychodów z abonamentu i instalacji zwiększył się o 5 punktów procentowych w porównaniu z 2008 rokiem i wynosił nieco ponad 58% ogólnych przychodów.

W 2009 roku przychody za połączenia w stosunku do roku 2005 spadły o 55%, zaś przychody z abonamentów i instalacji wzrosły o prawie 34%. Wysoki udział przychodów z abonamentu i instalacji związany był z coraz większym pakietem minut do wykorzystania na połączenia głosowe.

Średnia wartość koszyka cenowego dla klientów średnio rozmawiających w 2009 wyniosła 767 zł. Oznacza to, że średnia wartość koszyków cenowych spadła o 12% w stosunku do 2008 roku. Najniższy koszyk cenowy posiadał plan taryfowy Telekomunikacji Polskiej – plan tp przyjazny – i wynosił 405 zł oraz plan taryfowy Netii – Lepszy Telefon 35 – i wynosił 420 zł. Dla planu taryfowego Telekomunikacji Polskiej było to spowodowane niską cena abonamentu. W Netii miesięczny abonament był prawie dwa razy wyższy, ale za to można było wygadać cztery razy więcej minut w ramach abonamentu. Planami taryfowymi, których koszyki znacząco przekraczały średnią był plan doMowy tp 1200 Telekomunikacji Polskiej oraz Lepszy Telefon Wieczory i Weekendy Netii. Tak duży roczny koszt korzystania z tych planów taryfowych wynikał z wysokiej ceny abonamentu w obu przypadkach oraz z faktu, że taryfa Netii posiadała minuty wliczone w abonament jedynie w wieczory i weekendy, zaś w godzinach szczytu abonent dzwonił za dodatkowy koszt.

Kluczowe wydarzenia i zmiany na rynku w 2009

Za najważniejsze regulacyjne wydarzenie minionego roku UKE uznał zawarcie w dniu 22 października Porozumienia TP S.A. - Prezes UKE, na mocy którego Telekomunikacja Polska S.A. zobowiązała się do podjęcia konkretnych działań mających na celu poprawę współpracy pomiędzy TP a operatorami alternatywnymi oraz do prawidłowego wykonywania wszystkich nałożonych na Spółkę obowiązków regulacyjnych.

Ważnym procesem w roku 2009 były również prace nad projektem ustawy o wspieraniu rozwoju sieci i usług telekomunikacyjnych zakończone jej uchwaleniem przez Sejm w dniu 7 maja 2010 r. Stan infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce, a także jej dostępność i zasięg, nadal jest na bardzo niskim poziomie, zwłaszcza na tle innych państw członkowskich UE. Stan ten wymagał ingerencji ustawodawczej, czego skutkiem jest wspomniana ustawa.

Do pobrania:

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: