Sieci społecznościowe w służbie biznesu
2010-07-08 11:56
Przeczytaj także: Marketing społecznościowy 2010
Media społecznościowe w służbie biznesu w Polsce
Analiza Regus dowodzi, że w Polsce jedna czwarta (25%) przedsiębiorstw przeznaczyła część swojego budżetu marketingowego na działania prowadzone w serwisach społecznościowych. 57% polskich firm korzysta z sieci społecznościowych w celu pielęgnowania kontaktów biznesowych (na świecie 58%), a niemal połowa z nich (48%) regularnie szuka za ich pomocą przydatnych informacji. Tylko 34% badanych zadeklarowało, że ich zdaniem główną funkcją sieci społecznościowych jest możliwość zarządzania grupami klientów i utrzymywania z nimi kontaktów (przy średniej światowej 54%). 36% respondentów, czyli o 8% respondentów mniej niż w przypadku globalnej średniej (44%), deklaruje, że animacje audiowizualne na profilu firmowym zrobiły na nich wrażenie. Ponad 30% badanych znalazło pracę korzystając z serwisów społecznościowych.
„Przeprowadzone przez nas badanie dowiodło, że sieci społecznościowe stały się jednym z głównych narzędzi nowoczesnego biznesu. Choć nadal istnieje grupa sceptyków wątpiących w to, że media społecznościowe staną się ważnym kanałem komunikacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami firmy, coraz więcej firm przeznacza realną część swoich budżetów marketingowych na działania w tym obszarze. Biorąc pod uwagę ponad 5,6 miliona polskich użytkowników Facebooka oraz liczącą ponad 12 milionów użytkowników społeczność portalu Nasza-Klasa.pl, nie dziwi fakt, że Polskie firmy coraz poważniej podchodzą do biznesowych sposobów wykorzystania potencjału tkwiącego w mediach społecznościowych”, mówi Garry Gürtler, Dyrektor Generalny ds. Europy Środkowo-Wschodniej w firmie Regus.
„Mimo, iż najbardziej popularną funkcją tych sieci jest utrzymywanie kontaktów, serwisy społecznościowe stanowią także doskonałe narzędzie pozwalające firmom na pozyskiwanie nowych klientów oraz pielęgnowanie relacji z obecnymi. Badanie pokazuje również, że organizacje, które jeszcze nie rozpoczęły działań w mediach społecznościowych, mogą tracić znaczące możliwości biznesowe w stosunku do tych, które zdecydowały się na ten krok. Szczególnie mocno jest to widoczne w Holandii (48%), Indiach (52%), Meksyku (50%) i Hiszpanii (50%), gdzie zanotowano najwyższe wskaźniki pozyskania nowych klientów za pośrednictwem sieci społecznościowych”, dodaje.
Małe firmy chętniej korzystają z mediów społecznościowych
Na podstawie przeprowadzonego przez firmę Regus badania przeanalizowano również wpływ wielkości firmy na jej stosunek do wykorzystania mediów społecznościowych w celach biznesowych. Okazało się, że chętniej z sieci społecznościowych korzystają niewielkie firmy - aż 48% małych przedsiębiorstw w Polsce pozyskało za ich pomocą nowych klientów. Dla porównania, sukces w tym obszarze odniosło jedynie 17% dużych firm.
Ponadto 27% małych firm posiada w swych budżetach osobną pozycję związaną z wydatkami na działania w mediach społecznościowych, podczas gdy podobnie postępuje zaledwie 17% dużych firm. Do zbierania ważnych informacji sieci społecznościowe wykorzystuje 49% mniejszych przedsiębiorstw. Mniej prawdopodobne jest także, by pracownicy dużych przedsiębiorstw znaleźli zatrudnienie przez sieci społecznościowe (17%), niż to jest w przypadku pracowników niewielkich firm (33%).
![Czy biznes wykorzystuje social media? [© Scanrail - Fotolia.com] Czy biznes wykorzystuje social media?](https://s3.egospodarka.pl/grafika/badania-firm/Czy-biznes-wykorzystuje-social-media-apURW9.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl