Kobiety a działania charytatywne
2010-07-09 13:57
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Czy wśród Polaków są dobroczyńcy?
fot. mat. prasowe
to stereotypy nadal sprowadzają rolę kobiety do budowania ogniska domowego i rodzinnej atmosfery. Praca, dom, opieka nad dziećmi, mąż, zakupy itd. - to wszystko wypełnia im całe dnie. Jednak współczesne Polki, to także kobiety, które mają poczucie własnej wartości, dbają o siebie i swoją kobiecość, mają plany, ambicje i starają się je realizować. Ponadto są wrażliwe, troskliwe i opiekuńcze oraz cechuje je gotowość do poświęcania się dla innych, bo jak wynika z badania ECCO dotyczącego charytatywności, aż 81% kobiet angażuje się w działania charytatywne.
Dobroczyńca na obcasach
Polki ‘2010 to w większości kobiety, które posiadają zupełnie inną mentalność i pogląd na świat, niż ten propagowany przed laty. Są niezależne, mają dużą potrzebę samokształcenia i doskonalenia w nowych, nieznanych im dziedzinach, a naturalną skłonność do pomagania innym wykorzystują jako motywację do angażowania się w bardziej zorganizowane formy pomocy. Dzięki paniom powstają w Polsce coraz to nowe fundacje i stowarzyszenia, które rozwijają się, wspierają potrzebujących, przejmują od administracji państwowej coraz to nowe zadania. To właśnie kobiety chętniej udzielają się jako wolontariuszki oraz zachęcają własne rodziny do aktywnej charytatywności szczególnie, że 52 % z nich ma pełne zaufanie do organizacji charytatywnych i uważa, że większość z nich dobrze wypełnia swoje zadania.
Raport ECCO – Charytatywność Polaków ‘2010 pokazuje, że 35% kobiet angażowało się w działania charytatywne co najmniej kilka razy w ciągu ostatniego roku. Wśród preferowanych form pomocy 46% kobiet chętnie przekazałoby pieniądze na cele charytatywne, 36% wzięłoby udział w tzw. akcjach sms’owych, a 23% przekazałoby potrzebującym żywność, ubrania lub inne rzeczy. Wśród badanych Polek aż 89% docenia formy aktywnej charytatywności np. takie jak ECCO Walkathon, które wymagają osobistego lub rodzinnego zaangażowania (wspólny spacer) i samodzielnego wyboru celu, który można wesprzeć (wybór jednej z trzech organizacji charytatywnej i projektu). Ponadto 89% pań chciałoby, by takie przedsięwzięcia były realizowane również w ich rodzinnej miejscowości.
Dlaczego kobiety pomagają?
Kobiety wśród powodów zaangażowania wymieniają najczęściej poczucie, że zrobiło się coś dobrego (49%) oraz satysfakcję z udzielonej pomocy (27%).
Magdalena Dudkiewicz – dr, socjolog, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego podkreśla, że „Szczególnie ważne jest, by pomaganie uczynić przyjemnym dla pomagających. Pomaganie oparte na współpracy korzystnej dla wszystkich stron ma ten walor, że pozwala odejść od opozycji: „my – pomagający” (w domyśle: jako lepsi, szczęśliwsi), „oni – beneficjenci” (potrzebujący naszej pomocy, bo im się nie udało). Ważne jest to, że te korzyści są przez ludzi dostrzegane i odczuwane. To taki zdrowy egoizm: ci, którzy pomagają bez poczucia własnej korzyści – choćby psychicznej, zwykle, przy pierwszej nadarzającej się okazji, z takich działań rezygnują.
Polki ‘2010
Przedsiębiorcze, ambitne, wrażliwe i troskliwe – takie są Polki ‘2010 - kobiety, które pomagają i zachęcają swoje otoczenie by wspierać potrzebujących.
O badaniu
Badanie zrealizowane przez TNS Obop na zlecenie ECCO w maju 2010 roku na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej próbie 1000 osób w wieku 15 i więcej lat za pomocą techniki CAPI, czyli wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo w domach respondentów. Badanie jest reprezentatywne i uzyskane wyniki można uogólniać na całą populację osób w wieku 15 i więcej lat. Ankiety zostały przeprowadzone przez ankieterów TNS OBOP w domach wylosowanych do badania respondentów.
Do pobrania:
Czytaj także: Czy wśród Polaków są dobroczyńcy?
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl