Szkodliwe programy w Polsce VI 2010
2010-07-14 12:34
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Kaspersky Lab: szkodliwe programy VI 2010
Analiza dokonana została przez Macieja Ziarka, analityka z Kaspersky Lab Polska, w oparciu o informacje dostarczone przez system Kaspersky Security Network (KSN). Kaspersky Security Network (KSN) to innowacyjna technologia gromadzenia danych o zagrożeniach zaimplementowana w produktach firmy Kaspersky Lab przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych.fot. mat. prasowe
Na wykresie przedstawiono dziesięć miast, w których odnotowano najwięcej zarażeń złośliwym oprogramowaniem. Razem dają one około 60% infekcji w skali kraju, jest to wynik o 5% mniejszy w stosunku do maja. Tabela poniżej uwzględnia także zmiany, jakie zaszły w Top 10 w ciągu ostatniego miesiąca.
fot. mat. prasowe
W czerwcowym zestawieniu pojawiły się trzy nowe miasta – Szczecin, Rzeszów i Zabrze. Mimo tego, że Warszawa wciąż jest na pierwszym miejscu, to właśnie tam najbardziej zmniejszyła się liczba infekcji (z prawie 20 do 15%). Największy spadek odnotował Gdańsk, który przesunął się z miejsca siódmego na dziesiąte. Jedynym miastem, które w Top 10 odnotowało wzrost jest Łódź, która plasuje się obecnie na drugiej pozycji.
Mapa prezentuje poziom infekcji w poszczególnych województwach. Każdy kolor odpowiada procentowemu udziałowi województwa w infekcji kraju.
fot. mat. prasowe
Top 20 najpopularniejszych zagrożeń w Polsce
Druga część raportu dotyczy Top 20 szkodliwych programów, które najczęściej atakowały polskich użytkowników.
fot. mat. prasowe
Czerwcowy raport Top 20 szkodliwego oprogramowania w Polsce zawiera znacznie mniej nowości niż zestawienie sprzed miesiąca. Jest ich dokładnie dziesięć, a wśród szkodników obecnych w poprzednim zestawieniu największy awans należy do not-a-virus:AdWare.Win32.RON.heur, zaś spadek do not-a-virus:AdWare.Win32.FakeP2P.a. Ta ostatnia aplikacja należy do grupy fałszywego oprogramowania (Rogue software). Jej działanie jest uciążliwe dla użytkownika. Dodaje ona do przeglądarki pasek narzędzi oraz zmienia stronę startową, natomiast na pulpicie mogą pojawić się ikony nieznanych wcześniej programów. Co jakiś czas wyświetlana jest też reklama. Takie działanie ma zachęcić użytkownika do kupna produktu, który częstokroć okazuje się kompletnie bezużyteczny i drogi.
oprac. : eGospodarka.pl