Mapa Rynku Pracy - Czerwiec 2004
2004-07-28 12:31
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Mapa Rynku Pracy - Sierpień 2004
Pojawiają się głosy, że bezrobocie spadnie trwale, jednak większość analityków zachowuje ostrożność wskazując, że większość bezrobotnych stanowią osoby pozostające długo bez pracy i słabo wykształcone - a więc posiadające mniejsze szanse na znalezienie pracy.Wielu ekonomistów uważa, że sytuacja na rynku pracy poprawi się wraz ze wzrostem inwestycji. Być może nie będziemy na niego długo czekać. Raport opracowany przez firmę doradczą Roland Berger oraz Konferencję ONZ ds. Handlu i Rozwoju stawia Polskę w szeregu najbardziej obiecujących państw jeśli chodzi o najlepsze warunki dla rozwoju firm. Światowi giganci przenoszą swoje centra oraz tworzą nowe lokalizacje w centralnej i wschodniej Europie oraz w Azji. Polska może być atrakcyjna ze względu na relatywnie niskie koszty pracy oraz wysoką jakość pracy i rosnącą wydajność pracowników. Choć najtańszą siłę roboczą ciągle oferują Chiny, w Polsce niskie koszty pracy uzupełniają wysokie kwalifikacje robotników. Pod tym względem ciągle jesteśmy konkurencyjni w stosunku do krajów azjatyckich. Gdyby optymistyczne prognozy, jakie zawiera raport sprawdziłyby się mielibyśmy wreszcie realny, niezależny od czynników sezonowych przyrost miejsc pracy.
Rośnie optymizm inwestorów w Niemczech. Ten wzrost jest wprawdzie niższy od tego przewidywanego przez analityków, ale świadczy o tym, że sytuacja niemieckiej gospodarki jest oceniana przez inwestorów coraz lepiej.
Praca w internecie:
Średnia liczba nowych ofert pracy, które pojawiły się w czerwcu w internecie w poszczególnych portalach:
- Jobs.pl - 1124
- Jobpilot - 1552
- onet.pl * - 1191
- pracuj.pl - 770
- wp.pl - 2395
- topjobs - 450
źródło: portale (z wyjątkiem danych oznaczonych gwiazdką, które są szacunkami firmy Hudson). Informujemy, że Hudson nie ponosi odpowiedzialności za dane pochodzące od poszczególnych portali.
Praca - Branże
Czerwcowa liczba ogłoszeń pokazała wyraźnie, że dla większości pracodawców jest to czas wypoczynku i wakacji, a nie poszukiwań nowych pracowników. Ogólna liczba ogłoszeń spadła o 35%. W okresie wakacyjnym liczba ofert najczęściej spada, warto jednak zauważyć, że w tym roku w czerwcu mimo spadku, liczba ogłoszeń i tak była większa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Tendencję spadkową można było zaobserwować w większości badanych branż. Jedynym sektorem, który odnotował wzrost liczby ogłoszeń był handel. Branża ta również najbardziej zyskała procentowo - oferty z niej pochodzące stanowiły 14% ogółu, a więc ponad dwukrotnie więcej niż w maju. W tym sektorze najwięcej ogłoszeń zamieściły duże sieci handlowe. Najczęściej były to oferty dla niewykwalifikowanych pracowników kas oraz ekspedientów.
W pierwszej trójce najaktywniej rekrutujących branż znalazł się także (poza produkcją, która ciągle utrzymuje się na czele z wynikiem 16%) sektor finansów i bankowości. Realna liczba ogłoszeń w nim zmalała, ale biorąc pod uwagę słabe wyniki pozostałych branż procentowo pozostała na niezmienionym poziomie 8%.
Pozostałe branże straciły zarówno procentowo, jak i w realnej liczbie ogłoszeń.
Najbardziej - trzy punkty procentowe utraciła branża mediów i reklamy. Ofert z niej pochodzących było o 90 mniej niż w maju. Po dwa punkty procentowe straciły: IT & Telecom, usługi, motoryzacja oraz FMCG. Sektor usług skorygował tym samym wzrost ofert z ubiegłego miesiąca.
oprac. : M. Balwin, U. Czaplarska / Hudson Global Resources