Pośrednictwo kredytowe 2009
2010-07-19 10:43
Przeczytaj także: Pośrednictwo kredytowe I-VI 2007
W 2009 r. badaniem objęto 56 firm pośrednictwa kredytowego, wśród nich przeważały spółki kapitałowe (16 spółek akcyjnych i 30 spółek z ograniczoną odpowiedzialnością,), pozostałe miały zróżnicowaną formę organizacyjną (osoby fizyczne w ramach działalności gospodarczej prowadziły 7 firm, 2 podmioty miały status spółek jawnych, 1 podmiot to spółka cywilna). Głównymi udziałowcami w 45 firmach były przedsiębiorstwa i osoby prywatne spoza sektora finansowego, w 11 firmach – instytucje finansowe (6 firm kontrolowały banki). Większościowe udziały kapitału polskiego wystąpiły w 40 przedsiębiorstwach pośrednictwa kredytowego.Z badanej zbiorowości 43 firmy pośredniczyły w udzielaniu kredytów i pożyczek od banków, a 13 firm udzielało wyłącznie pożyczek ze środków własnych. Siedemnaście firm zajmowało się pośrednictwem kredytowym, jako jedynym rodzajem prowadzonej działalności, w 25 firmach pośrednictwo kredytowe było działalnością dominującą, a w pozostałych 14 badanych firmach pośrednictwo kredytowe było działalnością uboczną. Najczęściej badane podmioty łączyły funkcje pośrednika kredytowego z dystrybucją produktów finansowych takich jak: polisy ubezpieczeniowe – 29 firm (w 2008 r. – 30) oraz sprzedaż jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych – 10 firm (w 2008 r. – 13). Firmy pośredniczące w sprzedaży produktów finansowych w swojej ofercie posiadały produkty 420 banków, 146 zakładów ubezpieczeniowych i 90 towarzystw funduszy inwestycyjnych.
Na koniec 2009 r. w przedsiębiorstwach pośrednictwa kredytowego było zatrudnionych 7 930 osób (wzrost o 2,1% w skali roku), w tym w 18 dużych firmach liczba zatrudnionych zwiększyła się do 7 430 osób (o 1,4%).
Większość badanych podmiotów miała siedzibę w centralnej Polsce (w województwie mazowieckim 18, w wielkopolskim – 4, w łódzkim – 3), pozostałe były zlokalizowane w województwach zachodnich (dolnośląskim – 6, śląskim – 9 i pomorskim – 8); na ścianie wschodniej Polski w województwach lubelskim – 2 i podlaskim – 1. Zmniejszyła się liczba stacjonarnych własnych punktów sprzedaży z 760 (w 2008 r.) do 692. Rynek był zdominowany przez relatywnie duże firmy, do których należało 589 (w 2008 r. – 668) własnych stacjonarnych punktów sprzedaży. Duże firmy były partnerami 43,5 tys. przedsiębiorstw handlowo-usługowych, miały więc prawie wyłączność (99,7%) na tego typu współpracę. Przy pozyskiwaniu klientów dużą rolę odgrywał Internet (44 firmy miały swoje strony internetowe), na drugim miejscu uplasowała się sprzedaż osobista (36 firm) i sprzedaż w placówkach handlowo-usługowych (29 firm). Dużo firm reklamuje się drogą telefoniczną (35), poprzez ulotki (32) i reklamę w prasie, radiu i TV (22).
Badane przedsiębiorstwa pośrednictwa kredytowego uczestniczyły w zawarciu 2,1 mln umów na kredyty i pożyczki (spadek liczby umów o 19,0% w skali roku), w tym 1,4 mln (64,4%) dotyczyło kredytów i pożyczek gotówkowych, a 0,7 mln (33,4%) kontraktów na zakupy ratalne. W 2009 r. został odnotowany spadek zawartych umów: na kredyty ratalne (o 29,0%), gotówkowe (o 55,0%) samochodowe (o 61,6%) i hipoteczne(o 26,6%), konsolidacyjne (o 33,3%), natomiast wzrosła liczba umów na pożyczki gotówkowe o 1,4%.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl