eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySzybkie płatności ułatwią zakupy

Szybkie płatności ułatwią zakupy

2010-07-22 12:26

Płacenie za towary w nadchodzącym dziesięcioleciu będzie stawało się coraz łatwiejsze. Automatyczna identyfikacja dodatkowo ułatwi zakupy i zlikwiduje kolejki do kasy. Ale "łatwe zakupy" wcale nie oznaczają łatwych pieniędzy dla handlowców.

Przeczytaj także: Ponad 2 miliony kart zbliżeniowych Visa

Jones Lang LaSalle opublikował szóstą część raportu Retail 2020, poświęconą samemu procesowi robienia zakupów. Technologie RFID (Radiowych Systemów Automatycznej Identyfikacji) oraz NFC (łączności radiowej bliskiego zasięgu) przyczynią się już niebawem do zrewolucjonizowania systemów płatniczych.

Szybkie płatności

Szybkie płatności bezdotykowe z użyciem nowych kart płatniczych i telefonów komórkowych są coraz powszechniejsze. Europa szybko goni pod tym względem Koreę Płd. i Japonię. Na przykład, zgodnie z planami Visa Europe, do końca 2010 r. w Polsce będzie już ponad 2 mln kart Visa payWave. Oprócz Banku Zachodniego WBK, który jako pierwszy w Polsce rozpoczął ich wydawanie, do wydania swoich kart Visa z dodatkową funkcjonalnością zbliżeniową Visa payWave przygotowuje się 17 kolejnych banków członkowskich Visa.

Polska jest jednym z pierwszych krajów w Europie, w którym rozpoczyna się masowe wydawanie kart Visa payWave, umożliwiających wygodne płatności za drobne zakupy.

- Liczba terminali umożliwiających dokonywanie błyskawicznych płatności zbliżeniowych Visa payWave wzrośnie w ciągu 5 lat o ponad 200 tys., co walnie przyczyni się do upowszechnienia tej technologii jako szybkiej i wygodnej formy płatności za towary i usługi - mówi Małgorzata O’Shaughnessy z Visa Europe.

Visa, Bank Zachodni WBK i Polkomtel prowadzą też pierwsze w Polsce wdrożenie płatności zbliżeniowych dokonywanych za pomocą telefonu komórkowego z aplikacją płatniczą umieszczoną bezpośrednio na karcie SIM i przy zastosowaniu technologii NFC.

Ułatwione płatności z użyciem łączności bezprzewodowej będą się jednak wiązać z zagrożeniem oszustwami i kradzieżą tożsamości - zapowiada raport Retail 2020.

Szybkie zakupy

Zdaniem ekspertów z Jones Lang LaSalle, pod koniec nadchodzącego dziesięciolecia na ulicach handlowych w Europie powstaną 24 godzinne sklepy bezobsługowe. Oczywiście sprzedawcy nie znikną ze wszystkich sklepów, ale automatyczna identyfikacja towarów pozwoli także uwolnić przestrzeń zajmowaną teraz przez liczne kasy, a także - przestrzeń rezerwowaną teraz na długie kolejki zniecierpliwionych klientów.

Dzięki RFID, zakupy staną się łatwiejsze również poprzez ulepszenia w logistyce. Realizacja zakupów przez Internet będzie musiała niezwykle szybko pójść naprzód. Dostawa do domu stanie się tańsza oraz szybsza w realizacji, szczególnie w aglomeracjach miejskich, często realizowana już w ciagu 2 godzin od złożeniu zamówienia.

Dostawy też staną się bardziej dogodne, bo towar dotrze do konsumentów wtedy, gdy sobie tego zażyczą. Nastąpi też szybki wzrost alternatywnych metod dostawy - od punktów odbioru dla klientów zmotoryzowanych (drive-thru) po centra odbioru zlokalizowanych dogodnie na stacjach benzynowych, w pralniach i innych punktach usługowych.

To nie są ułatwienia dla sklepów!

- Ułatwienie życia konsumentom niekoniecznie idzie w parze z ułatwieniem życia handlowcom. Chociaż automatyzacja kas płatniczych zmniejsza koszty i problemy zarządu, inne ulepszenia wiążą się z dodatkowymi kosztami, które handlowcy muszą ponieść - podkreśla Jones Dolphin, Dyrektor Działu Handlu w Europie w Jones Lang LaSalle

W obliczu nowych wyzwań sklepy będą jego zdaniem szukać oszczędności i nieuniknione stanie się wydzielanie przez nich większej ilości usług do podwykonawców. Coraz trudniej będzie też zatrzymać zyski w firmie, bo te będą wpływały bezpośrednio do właścicieli stron internetowych, firm telekomunikacyjnych, operatorów logistycznych oraz firm oferujących najnowsze technologiczne rozwiązania.

- Nowe technologie i nowe zwyczaje handlowe dadzą powód niektórym handlowcom do zadania sobie pytań, kim są, jaką mają pełnić funkcję i czy podstawowe oferowane przez nich produkty i usługi przynoszą wciąż wystarczające dochody - podsumowuje Guy Grainger, Dyrektor Działu Handlu w Wielkiej Brytanii w Jones Lang LaSalle.

Jego zdaniem, już dziś trzeba zadawać sobie pytanie: jak zapewnić sobie zyski z działalności handlowej w obliczu nadchodzących zmian.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: