Kultura w Polsce w 2009 r.
2010-07-26 14:01
Przeczytaj także: Kultura w Polsce w 2008 r.
Dominującą - zarówno pod względem liczby imprez, jak i uczestników - formą działalności instytucji
paramuzealnych była w 2009 r. działalność oświatowa.
W ramach tej formy działalności instytucje paramuzealne zorganizowały łącznie 13,9 tys. imprez:
- lekcji muzealnych (9,4 tys., uczestniczyło w nich 336,6 tys. uczniów)
- seansów filmowych (3,7 tys., uczestniczyło w nich 252,2 tys. widzów)
- odczytów (0,7 tys., 29,4 tys. uczestników)
- koncertów (146, w których uczestniczyło 185,3 tys. słuchaczy).
Działalność wydawnicza instytucji paramuzealnych obejmuje wydawanie informatorów i folderów, katalogów, plakatów oraz periodyków. Najwięcej, bo 58,0% całego nakładu wydawniczego, stanowiły w 2009 r. informatory i foldery, natomiast katalogi i plakaty łącznie 4,3%.
DZIAŁALNOŚĆ GALERII SZTUKI I SALONÓW WYSTAWIENNICZYCH
Galerie i salony sztuki swoją działalnością uzupełniają ofertę muzeów. Działalność ta realizowana jest głównie poprzez: organizowanie wystaw, działalność oświatową (odczyty i prelekcje, spotkania autorskie, tzw. pogadanki na wystawach, seanse filmowe) i wydawniczą (katalogi, foldery, plakaty i inne periodyki) oraz aukcje. W końcu 2009 r. działało 346 galerii sztuki. Galerie i salony w ciągu roku zrealizowały 4,3 tys. wystaw. W porównaniu do 2008 r. nastąpił wzrost liczby zorganizowanych wystaw o 11,8%. Zwiększyła się również liczba osób zwiedzających galerie i salony sztuki. W 2009 r. wystawy zgromadziły 4,0 mln osób, co w stosunku do 2008 r. oznacza wzrost o 15,9%.
W 2009 roku 51,7% ogólnej liczby galerii w Polsce stanowiły galerie państwowe i samorządowe. Zorganizowały one 2951 wystaw, tj. o 9,8% więcej w porównaniu do roku 2008. Galerie państwowe i samorządowe odwiedziło 3,1 mln osób, co oznacza wzrost o 11,3% w skali roku.
Warta odnotowania jest działalność galerii publicznych w zakresie organizowania wystaw prezentujących eksponaty pochodzące spoza granic kraju. W 2009 r. galerie przygotowały 234 tego rodzaju wystawy, natomiast same zaprezentowały za granicą 75 wystaw.
Oprócz galerii publicznych, pod koniec 2009 r. funkcjonowało 167 galerii i salonów sztuki o innej niż państwowa strukturze własności. Galerie i salony należące do sektora prywatnego zorganizowały 1397 wystaw, czyli w porównaniu do 2008 r. zwiększyły ofertę wystawienniczą o 16,3%. W ramach współpracy z zagranicą galerie prywatne zaaranżowały 110 wystaw, zawierających eksponaty pochodzące spoza granic kraju, natomiast krajowe zbiory pokazały za granicą na 41 wystawach.
fot. mat. prasowe
Z oferty edukacyjnej galerii państwowych i prywatnych skorzystało 663,6 tys. uczestników. Spośród wymienionych powyżej form działalności edukacyjnej najczęściej występującą były pogadanki na wystawach. Stanowiły one 52,3% wszystkich form działalności, a uczestniczyło w nich 40,6% wszystkich odbiorców działalności oświatowej galerii.
Zwiększoną aktywność galerie wykazały w zakresie organizacji aukcji. W porównaniu do roku 2008 liczba zorganizowanych aukcji wzrosła o 48,6%, natomiast liczba uczestniczących w nich osób spadła o 5,5%.
W 2009 r. na ogólną liczbę 104 przeprowadzonych aukcji, 67,3% przygotowały galerie sektora publicznego, a uczestniczyło w nich 3570 osób. Galerie sektora prywatnego zorganizowały 34 aukcje, w których udział wzięły 3003 osoby.
Galerie prezentują swoją ofertę także poprzez wydawanie folderów, katalogów i plakatów. W ramach tej działalności w 2009 r. galerie państwowe i prywatne wydały łącznie 5,8 tys. tytułów (w 2008 r. 5,3 tys. tytułów), o łącznym nakładzie 2,2 mln egz. (w 2008 r. 1,8 mln egz.).
Przeczytaj także:
Kultura w Polsce w 2018 r.
![Kultura w Polsce w 2018 r. [© danr13 - Fotolia.com] Kultura w Polsce w 2018 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/kultura-w-Polsce/Kultura-w-Polsce-w-2018-r-219675-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kultura w Polsce, wydatki na kulturę, wydawnictwa, biblioteki, muzea i galerie, teatry, kino, radio, telewizja