Wskaźnik optymizmu VII 2010
2010-07-29 10:56
© fot. mat. prasowe
Pierwszy miesiąc wakacji przyniósł lekką poprawę nastrojów - Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK wzrósł o 2 pkt do 96,7 pkt. W kontekście kilku ostatnich miesięcy WOK systematycznie się poprawia. Nadal jednak obecnie jest wśród Polaków nieco więcej pesymistów niż optymistów, jeśli pytamy ich o gospodarkę i sprawy materialne. Przy obecnym poziomie wskaźnika przewaga pesymistów wynosi tylko 3 pkt. procentowe.
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu VI 2010
W ostatnim miesiącu wyraźnie poprawiły się oceny klimatu gospodarczego – wzrost o 5 pkt. do 90,8 pkt. Polacy lepiej oceniają zmiany gospodarcze w ostatnim roku. Warto odnotować również większe nadzieje na poprawę sytuacji gospodarczej naszego kraju. Konsumenci patrzą z większym zaufaniem na rynek pracy: 30% Polaków spodziewa się wzrostu bezrobocia w przyszłości, 12% przewiduje jego spadek, pozostali nie oczekują zmian.Na tle poprawiających się nastrojów dotyczących gospodarki, mogą zaskakiwać niewielkie zmiany skłonności do zakupów. Od początku roku zmiany wskaźnika są symboliczne, z tendencją do pełzającego wzrostu. Obecnie wskaźnik skłonności do zakupów jest na poziomie równowagi pomiędzy optymistami i pesymistami, tj. 100,7 pkt. Mając na uwadze coraz lepsze oceny sytuacji materialnej, trzeba zauważyć, że Polacy są stosunkowo ostrożni jeśli chodzi o zakupy dóbr trwałego użytku.
fot. mat. prasowe
Informacje o badaniu
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 14 lipca 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl