Franczyza a rynek apteczny
2010-07-30 10:46
Przeczytaj także: Specjalistyczne sieci franczyzowe w natarciu
fot. mat. prasowe
Za zacieśnianiem współpracy w ramach sieci zrzeszających niezależne apteki przemawia także z pewnością działalność coraz większych i silniejszych firm posiadających własne sieci aptek. Według danych ARSS, obecnie funkcjonuje 26 sieci, które liczą minimum 10 aptek.
Raport wskazuje, że liderem rankingu sieci własnych jest należąca do Polskiej Grupy Farmaceutycznej marka Dbam o Zdrowie, która w wyniku szeregu akwizycji w latach ubiegłych, a także w niewielkim stopniu dzięki rozwojowi organicznemu posiada obecnie 540 aptek własnych, co razem z aptekami uczestniczącymi w programie lojalnościowym i franczyzowym daje jej miano głównego gracza na rynku detalicznej dystrybucji leków w Polsce.
Kolejne miejsce zajmuje ACP Pharma oraz sieć aptek Mediq, których po ostatnich dwóch latach intensywnego rebrandingu działa obecnie ponad 200. Kolejne trzecie miejsce zajmuje sieć Dr. Max z liczbą 68 aptek, awansująca błyskawicznie do pierwszej trójki, głównie poprzez aktywnie prowadzoną przez właściciela – fundusz Penta Investments – politykę przejęć niewielkich sieci i pojedynczych aptek. Stawkę największych zamyka Euro Apteka (65 aptek) kontrolowana przez kapitał litewski.
Z raportu ARSS wynika, że zdecydowana większość aptek własnych rozwijana jest jednak przez sieci lokalne, często rodzinne biznesy tworzone systematycznie od początku transformacji gospodarczej w Polsce. Te niewielkie w skali rynku sieci własne potrafiły jednak wypracować know-how, które w kilku wypadkach takich jak Apteki Arnika, Juwenta czy Tak Dla Zdrowia zaowocowało powstaniem ofert franczyzowych. Dla niezależnie funkcjonujących aptek stanowią one kolejną alternatywę w wyborze optymalnej drogi funkcjonowania na rynku.
„Czy oferty te okażą się na tyle atrakcyjne i skuteczne, aby przyciągnąć i utrzymać franczyzobiorców, czas pokaże. Jednakże fakt, że takie oferty powstają stanowi dowód sam w sobie, że rynek nie podąża w kierunku konsolidacji wyłącznie opartej o duże ogólnopolskie sieci”, zauważa Adam Wroczyński.
Choć na rynku aptecznym w zakresie rozwoju franczyzowego nie wydarzyło się na razie wiele, to warto wymienić te jaskółki nowego trendu. Będzie to przede wszystkim ok. 200 aptek Dbam o Zdrowie, które uczestniczyły wcześniej w programie lojalnościowym PGF i zdecydowały się na zacieśnienie współpracy. Będę to także 3 apteki Mediq – ta firma dopiero w tym roku wyszła na rynek z ofertą franczyzową. Trzy apteki franczyzowe ma także sieć Arnika, a dwie sieć Tak Dla Zdrowia.
„Franczyza w branży farmaceutycznej ma szansę stać się uniwersalnym narzędziem rozwoju niezależnie od formatu sieci, w jakim dotychczas funkcjonowały apteki. Zwłaszcza w świetle planowanych uregulowań dotyczących wprowadzenia cen sztywnych na leki refundowane. Daje bowiem szansę na rozwinięcie skrzydeł w marketingu nie opierającym się wyłącznie na wojnach cenowych, ale na wypracowaniu innych narzędzi skłaniających pacjentów do zakupów w tej, a nie innej aptece”, podsumowuje Adam Wroczyński.
![Franczyza sposobem na niepewne czasy? [© Freepik] Franczyza sposobem na niepewne czasy?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/franchising/Franczyza-sposobem-na-niepewne-czasy-261189-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl