Motywowanie pracowników: system kafeteryjny
2010-08-08 00:07

Najczęstsze świadczenia pozapłacowe oferowane przez firmy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Kafeteryjny system motywacyjny
Firmy systematycznie poszukują skutecznych narzędzi nagradzania i motywowania, pozwalających zwiększyć lojalność i efektywność zespołu, a także przyciągnąć najlepszych pracowników. Finansowanie opłat za Internet, lekcje języka obcego, kursy doskonalenia zawodowego, bony podarunkowe, opieka medyczna, bilety do kina czy teatru, wejściówki na basen lub zajęcia fitness - to tylko kilka propozycji z szerokiego wachlarza świadczeń pozapłacowych oferowanych w systemach kafeteryjnych. Trudność motywacji pozapłacowej polega na tym, że trzeba wiedzieć, jakie rozwiązania zaoferować poszczególnym osobom, by mieć zmotywowanych i zaangażowanych pracowników, a w konsekwencji realizować cele biznesowe jakie stoją przed organizacją.Każdemu według potrzeb
System kafeteryjny to bardzo popularne wśród polskich firm rozwiązanie. Oprócz stałej miesięcznej pensji, pracownik w ramach określonego limitu ma możliwość wyboru jednego spośród wielu dodatkowych świadczeń pozapłacowych. W praktyce system kafeteryjny można porównać do oferty kawiarni, w której każdy klient może wybrać, w identycznej cenie, inny zestaw – na przykład kawę z lodami lub sok z deserem czy herbatę z ciastkiem – w zależności od upodobań, preferencji i ochoty. W kafeteryjnych systemach wynagrodzeń pracownik wybiera konkretną usługę lub świadczenie, do wysokości przyznanego limitu. Sam najlepiej wie, czego potrzebuje i co sprawi mu największą radość czy satysfakcję.
„Motywacja jest kluczem do sukcesu każdej organizacji. Nie można jej narzucić. Buduję się ją dzień po dniu, biorąc pod uwagę zdolności i potrzeby każdego człowieka, doceniając jednocześnie wysiłek całego zespołu”, przekonuje Magdalena Słomczewska, Senior Product Manager Sodexo Motivation Solutions „W systemie kafeteryjnym kluczowy jest dobór zróżnicowanych benefitów. Przy wyborze powinniśmy brać pod uwagę między innymi: wiek, sytuację materialną i rodzinną, cechy osobowościowe, płeć czy zainteresowania pracowników. Warto podkreślić, że to co odpowiednie dla 27-letniej mamy, która wróciła
do pracy po urlopie macierzyńskim, niekoniecznie zadowoli 45-letniego księgowego, pasjonującego się modelarstwem.”
Doświadczenia polskich pracodawców
Kafeteryjny system wynagrodzeń realizowany przez polskie przedsiębiorstwa został zaczerpnięty
z wzorców firm zachodnich. Jest nie tylko skutecznym, ale i wygodnym narzędziem, które pozwala również pracodawcy czerpać korzyści z tego rozwiązania. Firma przy takich benefitach jak bon podarunkowy czy kupon kulturalno–rekreacyjny może nie tylko precyzyjne zaplanować wydatki w budżecie, ale skorzystać również z tego, że pracownicy, dbając o zdrowie, utrzymują lepszą kondycję fizyczną i psychiczną, co z kolei przekłada się na ich bardziej efektywną pracę.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl