Motywowanie pracowników: system kafeteryjny
2010-08-08 00:07
Przeczytaj także: Kafeteryjny system motywacyjny
fot. mat. prasowe
Najczęstsze świadczenia pozapłacowe oferowane przez firmy
Najczęstsze świadczenia pozapłacowe oferowane przez firmy
Pracodawcy 51% polskich przedsiębiorstw część budżetów na świadczenia motywacyjne przeznaczyli w ubiegłym roku również na zapomogi i świadczenia pieniężne (losowe i okolicznościowe). Wśród oferowanych benefitów znalazły się paczki świąteczne (44%), przekazywane zazwyczaj dzieciom z okazji Dnia Dziecka lub Gwiazdki oraz preferencyjne pożyczki (42%). Na dodatkowe szkolenia i kursy językowe zdecydowało się 42% firm.
Wyniki badania Sodexo Motivation Solutions wskazują również, że w 40% badanych firm do pracowników systematycznie trafiały kupony podarunkowe oraz kulturalno-rekreacyjne. Były one nieodłącznym elementem systemów kafeteryjnych. Takie rozwiązanie najczęściej wykorzystywały przedsiębiorstwa państwowe i firmy z kapitałem zagranicznym. W kilkunastu tysiącach firm kupony wykorzystywano jako tradycyjny podarunek z okazji świąt bądź premię uznaniową, przy czym większość pracodawców przekazywała pracownikom kupony w ramach systemów kafeteryjnych.
„Niewątpliwym atutem kafeteryjnego systemu wynagrodzeń jest gwarancja satysfakcji pracownika – sam wybiera usługi czy świadczenia, które w danym momencie są mu potrzebne. Na przykład osoba, która otrzyma kupon podarunkowy korzysta nie tylko z przywileju wyboru, ale także z możliwości podjęcia decyzji na co przeznaczy otrzymany kupon oraz gdzie i kiedy go zrealizuje”, dodaje Magdalena Słomczewska, Senior Product Manager Sodexo Motivation Solutions.
Specjaliści podkreślają, że świadczenia motywacyjne – zarówno płacowe jak i pozapłacowe – z roku na rok stają się coraz ważniejsze nie tylko dla osób już pracujących, ale również dla poszukujących pracy.
Kafeteria dobra dla wszystkich
Każdy pracodawca chce zatrudniać najlepszych ludzi i zwiększać ich lojalność, ponieważ im większa motywacja pracowników tym większa ich efektywność. Natomiast pracownicy oczekują ciągłej poprawy warunków pracy i zróżnicowanych form motywacji. Kafeteryjne systemy wynagrodzeń doskonale łączą możliwości pracodawcy (ograniczenia budżetowe, konieczność zapewnienia rozbudowanej listy różnorodnych świadczeń) i oczekiwania pracownika (indywidualna, szyta na miarę oferta motywatorów). Ponadto elastyczność proponowanych rozwiązań umożliwia szybkie dostosowanie się do zmian na rynku pracy. Przejrzystość zasad w konstruowaniu i korzystaniu z systemów kafeteryjnych czynią ofertę atrakcyjną, a pracodawca jest postrzegany jako nowoczesny, przyjazny pracownikom i nastawiony na realizację ich potrzeb, co przekłada się na budowanie pozytywnych relacji pomiędzy firmą a pracownikiem.
O badaniu
Badanie potencjału rynkowego w zakresie benefitów pracowniczych zostało przeprowadzone na zlecenie Sodexo Motivation Solutions przez ARC Rynek i Opinia metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) w grudniu 2009 na próbie N=902 respondentów - osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom benefitów pozapłacowych.

1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl