Kryzys a plany finansowe internautów
2010-08-08 00:03
© fot. mat. prasowe
Blisko 40 proc. polskich internautów dostrzega w życiu codziennym skutki spowolnienia gospodarczego - wynika z raportu "Finanse i plany finansowe internautów" przygotowanego przez firmę badawczą Gemius SA. Mimo to optymistów spodziewających się poprawy swojej sytuacji finansowej w nadchodzącym półroczu jest zdecydowanie więcej niż pesymistów.
Przeczytaj także: Kryzys w Polsce wg internautów
W porównaniu z wynikami badania z marca 2009r., o 6 punktów procentowych zwiększył się odsetek internautów odczuwających skutki kryzysu gospodarczego. Wśród nich niemal 60 proc. dostrzega efekty spowolnienia gospodarczego w obszarze codziennych zakupów i wydatków „na życie”, co trzeci zauważa pogorszenie sytuacji w zakładzie pracy bądź branży. Około 30 proc. respondentów jako konsekwencje spowolnienia gospodarczego wymienia zmniejszenie wydatków okazjonalnych (wycieczki, kultura, sprzęt RTV/AGD), problemy w zbilansowaniu budżetu domowego lub trudnościw znalezieniu pracy.
Kobiety częściej niż mężczyźni odczuwają skutki kryzysu – niemal 70 proc. z nich w obszarze codziennych zakupów i wydatków „na życie”. Mężczyźni z kolei częściej zauważają straty w inwestycjach, konieczność ich ograniczenia oraz spadek lub zamrożenie zarobków. Niemal wszyscy badani, którzy odczuwają skutki recesji w życiu codziennym, deklarują, że kryzys wpłynął lub wpłynie na ich plany finansowe w nadchodzącym półroczu.
fot. mat. prasowe
Kryzys finansowy nadal znacząco wpływa na decyzje inwestycyjne polskich internautów. W porównaniu z wynikami badania z marca 2009 r. o 9 punktów procentowych wzrósł odsetek respondentów, którzy w ciągu najbliższych 6 miesięcy w ogóle nie zamierzają inwestować. Jako uzasadnienie tej decyzji najczęściej podają brak środków. Co ciekawe, inwestowanie jest coraz rzadziej postrzegane jako ryzykowne. Wśród internautów nieznacznie spadła popularność inwestowania w fundusze i nieruchomości, a niezmiennym zainteresowaniem cieszą się akcje.
Kryzys zweryfikował również plany kredytowe polskich internautów – w porównaniu z dwiema wcześniejszymi edycjami badania odsetek osób zainteresowanych zaciągnięciem kredytu spadł do 8 proc.
Optymizm mimo wszystko
Polscy internauci coraz bardziej optymistycznie widzą swoją przyszłość finansową, mimo że kryzys nadal daje im się we znaki. Odsetek respondentów spodziewających się poprawy sytuacji finansowej w ciągu nadchodzących 6 miesięcy jest ponad dwukrotnie wyższy od odsetka pesymistów (30 proc. do 13 proc.). Co czwarty internauta jest zdania, że jego sytuacja nie ulegnie zmianie. Większym optymizmem w postrzeganiu własnej przyszłości finansowej cechują się mężczyźni.
fot. mat. prasowe
Wyniki badania komentuje Malwina Piekarska, Research Executive w Zespole Badań Ilościowych w Interaktywnym Instytucie Badań Rynkowych (Grupa Gemius):
"Obecnie nieco więcej internautów odczuwa konsekwencje spowolnienia gospodarczego niż miało to miejsce rok temu. Z drugiej strony, więcej respondentów optymistycznie patrzy na swoją sytuację finansową, spodziewając się jej poprawy w perspektywie najbliższego półrocza. Ta pozorna sprzeczność może wynikać ze stopniowego „oswajania kryzysu”, który nie okazał się aż tak dokuczliwy jak początkowo zakładali ekonomiści i jak przedstawiano to w środkach masowego przekazu."
Ponadto, porównując wyniki obecnej fali badania „Finanse i plany finansowe internautów” z edycją badania zrealizowanego pod koniec 2009, możemy wręcz mówić o stabilizacji nastrojów społecznych związanych z odczuwaniem następstw recesji. Co więcej, wiara w poprawę warunków finansowych może mieć swoje źródło także w informacjach płynących z mediów, w których silnie podkreślany jest fakt, że Polska jako jeden z nielicznych krajów dobrze radzi sobie z kryzysem gospodarczym.
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie 2-23 kwietnia 2010 roku. W ramach badania zebrano 4727 kwestionariuszy wypełnionych do końca przez użytkowników internetu w wieku co najmniej 18 lat.
Przeczytaj także:
Polska gospodarka zwolniła w II poł.2011
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl