Jakość owoców i warzyw I kw. 2010
2010-08-13 00:23
Udział liczby partii oraz masy partii owoców i warzyw nie spełniających wymagań określonych w normac © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Jakość owoców i warzyw w IV kw. 2009
ZAKRES KONTROLIKontrolę przeprowadzono w 244 podmiotach gospodarczych, w tym w 108 hiper i super - marketach, 80 hurtowniach, 49 małych, średnich i dużych sklepach detalicznych oraz w 4 centrach dystrybucyjnych, u 2 producentów i 1 podmiocie na giełdzie towarowej.
Kontrolą objęto ogółem 2786 partii o łącznej masie 660,4 t, w tym:
- 1699 partii świeżych owoców o masie 454,8 t,
- 1087 partii świeżych warzyw o masie 205,6 t.
WYNIKI KONTROLI
Wymagań jakości handlowej, określonych we wspólnotowych normach handlowych nie spełniało 670 partii świeżych owoców i warzyw (co stanowiło 24% wszystkich skontrolowanych partii) o łącznej masie 144,2 t (22% masy partii skontrolowanych), w tym:
- 379 partii owoców o masie 82,9 t,
- 291 partii warzyw o masie 61,3 t.
Ujawnione nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim wymagań odnośnie znakowania, których nie spełniało 626 partii świeżych owoców i warzyw o łącznej masie 127,5 t, (tj. 22% wszystkich skontrolowanych partii i 19% masy skontrolowanych partii). Nieprawidłowości dotyczyły: braku informacji o kraju pochodzenia, braku cech identyfikacyjnych lub całkowitego braku znakowania. Ponadto, w przypadku owoców i warzyw objętych Szczegółowymi normami handlowymi kwestionowano brak charakterystyki jakościowej produktów (tj. klasa jakości, wielkość jeżeli sortowano wg wielości) oraz nazwy odmiany, a w odniesieniu do produktów objętych Ogólną normą handlową podawano klasę jakości (pomimo braku deklaracji normy EKG/ONZ),
Część kontrolowanych produktów nie spełniała także wymagań minimalnych – chodzi tu o 33 partie owoców i warzyw (1% partii skontrolowanych) o łącznej masie 4,8 t, (1% masy partii). Kwestionowane owoce i warzywa charakteryzowała utrata świeżości, objawy zepsucia, pleśni, uszkodzenia mechaniczne sięgające w głąb miąższu, uszkodzenia spowodowane przez szkodniki.
Ponadto, w odniesieniu do produktów objętych wymaganiami szczegółowych norm handlowych, nieprawidłowości dotyczyły niespełniania:
- wymagań zadeklarowanej klasy jakości,
- wymagań dotyczących wielkości,
- wymagań dotyczących prezentacji.
JHARS podkreśla, że niektóre z kontrolowanych partii nie spełniały jednocześnie kilku wymagań określonych w normach jakości handlowej.
fot. mat. prasowe
Udział liczby partii oraz masy partii owoców i warzyw nie spełniających wymagań określonych w normac
Jakość handlowa pozostałych gatunków priorytetowych kontrolowanych warzyw była również na niskim poziomie. W przypadku cebuli oraz kapusty głowiastej udział partii niezgodnych z wymaganiami ogólnej normy handlowej wynosił 27% i 25% co stanowiło odpowiednio 42% i 29% kwestionowanej masy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl