Nowe cele strategiczne źródłem przewagi konkurencyjnej
2010-08-17 13:24
Przeczytaj także: Strategia błękitnego oceanu
Zespól projektowy uniwersytetu w Leeds ujął ilościowo te cztery cele, posługując się pięcioma miernikami, dla których wyznaczono ambitne cele szczegółowe: udział w dziennych studiach magisterskich studentów z niższych grup społeczno-ekonomicznych, przeciętny wynik maturalny rekrutowanych studentów, popyt na kursy, wskaźnik studentów do personelu, zadowolenie studentów.
Po ustaleniu punktu docelowego wątku zespół projektowy zidentyfikował zestaw programów mających przekształcić wizję strategiczną w rzeczywistość. Programy te powiązano w jedną nadrzędną inicjatywę strategiczną „Studenci naprawdę się liczą”, która miała wbudować w różne struktury akademickie koncepcję studentów jako partnerów i zainteresowanych. Wśród konkretnych programów składających się na tę inicjatywę znalazły się:
- Przeprowadzenie sondażu zadowolenia studentów zapewniającego podstawowe informacje zwrotne dotyczące celów i mierników. Sondaż ten uzupełniał ogólnokrajową ankietę wykorzystywaną przez inne szkoły wyższe. Uniwersytet w Leeds współpracował z organizacją University Union, aby lepiej reagować na wymagania ogółu studentów.
- Poprawa procesu uczenia się i nauczania poprzez skoordynowane projekty zmierzające do wzbogacenia doświadczeń edukacyjnych m.in. dzięki opracowywaniu nowych kursów, gwarancjom jakości oraz integracji uczenia się i nauczania z pracami badawczymi.
- Wprowadzenie porozumienia partnerskiego ze studentem, nowego, otwartego na obie strony procesu wyraźnie określającego, czego student może oczekiwać od kursów i nauczycieli akademickich oraz czego uniwersytet może oczekiwać od niego.
- Uruchomienie systemu mentoringu koleżeńskiego, programu realizowanego przez studentów i dla studentów, a zmierzającego do udanego wprowadzenia studentów w tok studiów i zapewnienia im bieżącego mentoringu.
- Stworzenie portalu studenckiego, inicjatywy technologicznej wykorzystującej Internet do rejestracji, wciągania na listę studentów, regulowania płatności i innych funkcji związanych z uczeniem się i nauczaniem.
Efekty: w listopadzie 2007 roku w światowym rankingu uniwersytetów THES-QC University of Leeds znalazł się na miejscu 80-tym, co oznacza skok o 41 miejsc w ciągu roku. To świetny wynik, biorąc pod uwagę ostateczny cel: być w pierwszej 50-ce w roku 2015.
fot. mat. prasowe
Więcej wskazówek na temat wdrażania strategii na poziomie operacyjnym m.in. kryteria wyboru mierników i inicjatyw strategicznych, zasady finansowania, prowadzenia projektów i przyznawania odpowiedzialności za strategię, powiązanie pracowników ze strategią, tworzenie i korzystanie z tablic rozdzielczych, sposoby testowania strategii, typy skutecznych zebrań strategicznych, a także wiele przykładów z firm które skutecznie wdrożyły swoje nowe strategie oraz mnóstwo innych znajdziesz w książce „Wdrażanie strategii dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej” Roberta S. Kaplana i Davida P. Nortona (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010).
Przeczytaj także:
Budowanie strategii firmy - pomocne pytania
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej na ten temat:
budowanie strategii firmy, budowa strategii, rozwój firmy, przewaga konkurencyjna, rozwój przedsiębiorstwa