Ewolucja spamu IV-VI 2010
2010-08-20 00:15
Przeczytaj także: Spam w VI 2010
Rozkład źródeł spamu według państw
fot. mat. prasowe
Państwa stanowiące źródła spamu
Państwa stanowiące źródła spamu
Zdecydowanym liderem w drugim kwartale były Stany Zjednoczone – odpowiedzialne za 15% całego spamu – natomiast na drugim miejscu utrzymały się Indie (8,5%). Wietnam awansował o dwie pozycje i uplasował się na trzecim miejscu. W drugim kwartale miała miejsce zacięta walka o miano największego spamera. W kwietniu Stany Zjednoczone, Indie oraz Wietnam szły „łeb w łeb”, a ich udział procentowy w dystrybucji spamu wynosił odpowiednio 12,3%, 11,7% oraz 11,6%, podczas gdy w maju Stany Zjednoczone uzyskały bezwzględną pozycję lidera (z udziałem 20,8%).
Do rankingu 10 największych źródeł spamu nieoczekiwanie weszły Włochy (3,3%) i Hiszpania (2,8%). W poprzednim kwartale państwa te znalazły się na niskiej 14 i 15 pozycji. Chiny, z których pochodziło zaledwie 2,3% całego spamu, nie zaklasyfikowały się już do 10 największych źródeł spamu, co pozwoliło firmie Kaspersky Lab przypuszczać, że surowe ustawy internetowe wprowadzone w Chinach są skuteczne.
Rozmiar wiadomości e-mail
fot. mat. prasowe
Średni rozmiar wiadomości e-mail
Średni rozmiar wiadomości e-mail
Większość spamu ma rozmiar 5 KB lub mniejszy. Jednak w porównaniu z pierwszym kwartałem 2010 roku ilość tych “lekkich” wiadomości e-mail nieznacznie spadła. Mimo to nadal stanowią ponad połowę wszystkich wiadomości spamowych. Co więcej, zwiększyła się ilość spamu o rozmiarze 5-10 KB. Najprawdopodobniej miało to związek z dużą liczbą wiadomości e-mail zawierających reklamy Viagry oraz podrabianych towarów luksusowych, charakteryzujących się niewielką ilością grafiki i długimi fragmentami losowo wybieranego tekstu.
Rodzaje załączników w wiadomościach spamowych
fot. mat. prasowe
Różne typy załączników w wiadomościach spamowych
Różne typy załączników w wiadomościach spamowych
W drugim kwartale 2010 roku 75,7% wszystkich wiadomości spamowych zawierało czysty, niesformatowany tekst. Ponad połowa z nich zawierała sekcję w HTML-u. Po raz pierwszy liczba graficznych załączników w formacie GIF przewyższyła liczbę załączników w formacie JPEG i wynosiła 10,1%. Jak zwykle, wiele wiadomości spamowych zawierało zarówno załączniki w formacie GIF i JPEG.
Ogólnie, ilość spamu zawierającego załączniki graficzne wynosiła 10,3%, o 1,4 procent mniej niż w poprzednim kwartale. Największa ilość spamu graficznego (12,53%) została odnotowana w kwietniu.
fot. mat. prasowe
Odsetek wiadomości spamowych zawierających załączniki graficzne
Odsetek wiadomości spamowych zawierających załączniki graficzne
Liczba wiadomości phishingowych w ruchu pocztowym w drugim kwartale 2010 roku była dość niewielka. Po gwałtownym spadku odnotowanym w marcu - z 0,87% do 0,03% - liczba wiadomości phishingowych stale zmniejszała się i pod koniec drugiego kwartału 2010 roku wynosiła zaledwie 0,02% całego ruchu pocztowego.
Pod względem liczby ataków phishigowych PayPal był zdecydowanie najpopularniejszym celem – 60,4% ataków tego typu było skierowanych właśnie na tę organizację. W czerwcu odsetek ten wyniósł prawie 70%.
fot. mat. prasowe
10 najczęściej atakowanych organizacji przez phisherów
10 najczęściej atakowanych organizacji przez phisherów
Inne organizacje często atakowane przez phisherów to eBay (9,36% wszystkich ataków), bank HSBC (6,51%), Facebook (6,03% ) oraz wyszukiwarka Google (2,84%). Kaspersky Lab zauważył, że phisherzy coraz bardziej koncentrują swoje wysiłki na portalach społecznościowych i stronach oferujących rozrywkę. Oprócz Facebooka celem ataków phishingowych był MySpace, Orkut oraz Habbo, jak również gry online: World of Warcraft oraz Zynga. Zainteresowaniem phisherów cieszył się również serwis STEAM przeznaczony dla graczy.
![Spam w Polsce: głównie krajowy [© adimas - Fotolia.com] Spam w Polsce: głównie krajowy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ilosc-spamu/Spam-w-Polsce-glownie-krajowy-150273-150x100crop.jpg)
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl