Branża motoryzacyjna w 2009 roku
2010-08-23 13:32
Przeczytaj także: Przemysł motoryzacyjny w 2009 r.
Najpopularniejsze Modele
fot. mat. prasowe
Jak zmiany podatkowe wpłynąć mogą na pobudzenie popytu wewnętrznego?
fot. mat. prasowe
Produkcja samochodów - Europa 2009
Produkcja samochodów - Europa 2009
Co dalej z inwestycjami zagranicznymi?
Przyszłość polskiego sektora motoryzacyjnego zależeć będzie również od utrzymania istniejących fabryk oraz konkurencyjności Polski w oczach inwestorów zagranicznych. W globalnym badaniu 200 przedstawicieli kadry kierowniczej firm motoryzacyjnych, przeprowadzonym przez KPMG w 2010 roku, Polska została uznana za drugi po Ukrainie najbardziej perspektywiczny rynek pod względem inwestycji motoryzacyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej. Pomimo to, w ostatnich latach nie udało się nam przyciągnąć żadnej nowej inwestycji producentów samochodów, którzy rozważali ulokowanie zakładów
w regionie.
Inwestorzy chętnie korzystają z zachęt inwestycyjnych, w tym ulg podatkowych, związanych z ulokowaniem działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych. Do końca 2009 roku firmy motoryzacyjne zainwestowały w strefach17,5 mld zł, co stanowi 26 procent łącznych nakładów inwestycyjnych w SSE. „Pod względem wielkości inwestycji sektor motoryzacyjny ma pozycję lidera w specjalnych strefach ekonomicznych, jednak kryzys gospodarczy spowodował u wielu inwestorów strefowych trudności w realizacji planów”, mówi Mirosław Michna, partner w firmie doradczej KPMG. Potwierdza on również, że istotną potrzebę stanowi uelastycznienie zasad działalności w SSE. Pewne zmiany założone zostały w przygotowanym w 2009 roku przez Ministerstwo Gospodarki projekcie nowelizacji Ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Projekt ów nie został jeszcze skierowany pod obrady Sejmu. Zakładał między innymi możliwość zmiany zezwoleń strefowych poprzez obniżenie wymogów zatrudnienia, możliwość uzyskiwania zezwoleń na nowy projekt bez konieczności utworzenia nowych miejsc pracy, czy też zliberalizowanie wyśrubowanych kryteriów tworzenia stref na gruntach prywatnych.
Do pobrania:
Przeczytaj także:
Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive?
![Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive? [© usertrmk na Freepik] Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Nie-ma-szans-na-zatrzymanie-redukcji-etatow-w-branzy-automotive-263199-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża motoryzacyjna, rynek motoryzacyjny, przemysł motoryzacyjny, rynek samochodowy, najpopularniejsze samochody