Rynek odzieżowy i obuwniczy czeka ożywienie?
2010-08-26 13:10
Przewidywania zmiany przychodów w 2010 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek odzieży i obuwia w Polsce 2011-2012
Według deklaracji przebadanych przedstawicieli sieci odzieżowych i obuwniczych, niemal połowa z nich zanotowała w ubiegłym roku wzrost sprzedaży, a przychody kolejnych 40% pozostały na niezmienionym poziomie. Ponadto, wzrost sprzedaży zanotował kanał hipermarketów oraz internetowy. Segmentem, który w największym stopniu przyczynił się do zahamowania dynamiki wzrostu, były pojedyncze sklepy.W konsekwencji dynamika rynku odzieży i obuwia była o wiele niższa niż w latach ubiegłych, jednak mimo wszystko pozytywna – na poziomie 1,1%. Według szacunków PMR Wartość rynku odzieży i obuwia w 2009 roku wyniosła 26,8 mld zł. Na bieżący rok oraz kolejne okresy prognozy PMR przewidują już nieco mocniejsze wzrosty – 3,8% w roku 2010 i 5,3% w roku 2011. Wraz z polepszającymi się danymi makroekonomicznymi poprawiać będą się również nastroje konsumenckie, co powinno przełożyć się na zwiększone zakupy ubrań i butów.
fot. mat. prasowe
Przewidywania zmiany przychodów w 2010
Wzrostu sprzedaży w 2010 roku spodziewają się również firmy działające na tym rynku. Ponad połowa przebadanych przez PMR podmiotów szacuje, że w 2010 roku ich przychody wzrosną w stosunku do roku 2009. Przychody niemal 30% firm pozostaną na podobnym poziomie, a jedna na pięć firm spodziewa się spadku sprzedaży.
fot. mat. prasowe
Prognozy na II półrocze 2010
W uzasadnieniach respondentów, którzy uważają, że sytuacja na rynku odzieży i obuwia w drugiej połowie 2010 r. się poprawi, najczęściej pojawiają się opinie wskazujące, że generalnie druga połowa roku jest zawsze lepsza dla branży ze względu na święta, początek roku szkolnego oraz fakt, iż ubrania jesienne są dość uniwersalne. W zeszłym roku takie uzasadnienia w ogóle nie pojawiały się – nastroje były na tyle złe, że respondenci nie liczyli nawet na sezonowe wzrosty obrotów. Prawie jedna czwarta respondentów liczy na poprawę wyników sprzedaży, a jedna piąta – na ogólne poprawienie koniunktury i wychodzenie gospodarki z kryzysu oraz poprawę sytuacji finansowej klientów.
fot. mat. prasowe
Główne przyczyny prognoz poprawy sytuacji
Nieliczni respondenci, którzy spodziewają się dalszego pogorszenia sytuacji w drugiej połowie 2010 r. to ci, którzy obawiają się drugiej fali kryzysu i utrzymania się jego skutków np. niekorzystnego i niestabilnego kursu walut.
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono w czerwcu 2010 r. wśród kadr kierowniczych i właścicieli 160 sieci odzieżowych i obuwniczych w Polsce. Techniką wywiadu telefonicznego CATI zrealizowano 69 pełnowartościowych wywiadów. Przebadane firmy posiadają łącznie ok. 3 800 sklepów detalicznych (własnych i franczyzowych).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl