Franczyza w branży turystycznej 2009-2010
2010-09-02 00:18
Liczba systemów franczyzowych w latach 2004 – 2010 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Franczyza a rynek apteczny
Popularność franczyzy w turystyce widać również po przyroście jednostek licencyjnych. Przedsiębiorców przekonują statystyki dotyczące wyjeżdżających na zagraniczne wakacje - co roku jest to ok. 7 milionów osób. Z danych zebranych przez PROFIT system wynika, że ubiegły rok zakończył się liczbą 192 licencyjnych biur podróży, co stanowi 20-proc. wzrost wobec 2008 roku. „Rynek wakacyjnych wyjazdów charakteryzuje się dużym potencjałem. Przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w turystykę, dostrzegając rosnący popyt na wyjazdy zagraniczne. Widzimy to po dynamice rozwoju naszej sieci, która w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności otworzyła 13 placówek licencyjnych. Do końca roku chcemy otworzyć kolejnych 10 biur podróży”, mówi Roman Fon, wiceprezes sieci biur turystycznych Multita.fot. mat. prasowe
Liczba systemów franczyzowych w latach 2004 – 2010
Pierwsza połowa 2010 roku
Optymistycznie zapowiada się również bieżący rok. Autorzy raportu podają, że od stycznia na rynku działają dwie nowe sieci franczyzowe: TravKon i Travel Point - biura turystyczne, które specjalizują się w dystrybucji usług wielu touroperatorów. Działają na zasadzie agencyjnej, a partnerzy pobierają prowizje od sprzedaży ofert podróży firm organizujących wyjazdy. Od początku roku TravKon otworzył 6 placówek franczyzowych, a Travel Point ma 3 nowe biura podróży. Pierwsze dwie placówki licencyjne w styczniu otworzyła również sieć Urlopy.pl.
Rozwój we franczyzie kontynuują także dłużej istniejące na rynku firmy. W ostatnim półroczu Neckermann otworzył 3 placówki franczyzowe, Tui i Sun Club - 3, Multita - 10 a Ostatniemiejsca.pl - 30. Z danych PROFIT system wynika, że wśród największych touroperatorów najbardziej aktywny rozwój franczyzowy prowadzi Neckermann. Aktualnie firma posiada 37 placówek licencyjnych, natomiast docelowo ma ich być 60. Tui posiada 17 licencyjnych biur podróży, Scan Hoilday - 14, Ecco Holiday - 18, Triada - 21, a Exim Tour - 2. Neckermann planuje zamknąć 2010 rok z liczbą dodatkowych trzech placówek licencyjnych. Natomiast pozostali touroperatorzy (oprócz Ecco Holiday) postanowili w bieżącym roku wstrzymać rozwój biur franczyzowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl