eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPowierzchnie handlowe w Polsce I-VI 2010

Powierzchnie handlowe w Polsce I-VI 2010

2010-09-07 10:45

Powierzchnie handlowe w Polsce I-VI 2010

Roczna podaż i jej rozwój © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Pierwsza połowa 2010 charakteryzowała się stabilizacją rynku powierzchni handlowych. Po znacznym spadku aktywności najemców w 2009 roku, kłopotach finansowych, a nawet bankructwach niektórych firm, sytuacja popytowa unormowała się. Największy wzrost nasycenia rynku odnotowały Łódź i Płock - wynika z najnowszego raportu firmy Colliers International.

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Polsce I-III 2010

PODAŻ

fot. mat. prasowe

Roczna podaż i jej rozwój

Roczna podaż i jej rozwój

Całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynoszą obecnie 7,8 mln mkw. Około 221 000 mkw ukończono w pierwszej połowie roku. Dla porównania, w analogicznym okresie 2009 roku na rynek trafiło 340 000 mkw nowej powierzchni handlowej.

Autorzy raportu podają, że w minionym półroczu w dużych miastach zostały ukończone cztery nowe projekty o łącznej powierzchni GLA 120 000 mkw. Były to: Port Łódź (67 000 mkw) w Łodzi, Tesco (16 000 mkw) oraz Metropol Dom i Wnętrze (21 000 mkw) w Warszawie i Family Point (16 000 mkw) we Wrocławiu.

fot. mat. prasowe

Nasycenie rynku

Nasycenie rynku

Małe i średnie miasta dysponują obecnie około 2,84 mln mkw nowoczesnej powierzchni handlowej. Około 102 000 mkw nowych powierzchni zostało oddanych do użytku w pierwszej połowie tego roku. Największe projekty to centrum handlowe Mazovia (28 000 mkw) w Płocku oraz Suwałki Plaza (21 000 mkw) w Suwałkach.

NAJEMCY

W związku z niesprzyjającą sytuacją gospodarczą w 2009 roku większość sieci musiała zweryfikować swoją politykę i plany ekspansji, a część firm zbankrutowała. Na rynku pozostały firmy, które poradziły sobie z kryzysem. Niektóre sieci wykorzystały ten trudny okres do umocnienia swojej pozycji w Polsce i dalszej ekspansji. Kilka marek zdecydowało się wejść na polski rynek. W pierwszym kwartale 2010 swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły Muji i New Look.

fot. mat. prasowe

Wybrane projekty ukończone w I poł. 2010 r.

Wybrane projekty ukończone w I poł. 2010 r.

Z raportu wynika również, że sieci, które weszły na polski rynek w 2009 roku, dalej się rozwijają. Swoje sklepy w Polsce postanowiło otworzyć również kilka luksusowych marek, których nadal jest stosunkowo niewiele na rynku krajowym. Na początku 2010 roku swój sklep otworzył Rolex. Na lipiec zapowiedziano otwarcie sklepu Caroliny Herrery, a w dalszej części roku pojawienie się na polskim rynku Salvatore Ferragamo. Warto zaznaczyć, że wszystkie te firmy wybierają prestiżowe lokalizacje przy głównych ulicach handlowych.

STAWKI CZYNSZU

W ciągu ostatniego roku czynsze w centrach handlowych spadły o 10-15%. Jednak stawki w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach pozostały niezmienione. Obecnie czynsze są stabilne. Ponieważ aktywność deweloperów jest stosunkowo niska, możemy oczekiwać zmniejszania się ilości dostępnej powierzchni na rynku. Zatem nie należy spodziewać się dalszego spadku stawek czynszów.

PROGNOZY

Sytuacja na rynku powierzchni handlowych ustabilizowała się, ale nadal rozwija się z mniejszą dynamiką niż w latach poprzednich. W opinii Colliers, widoczne są jednak pierwsze oznaki ożywienia oraz rosnąca aktywność deweloperów, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w podaży w latach 2012-2013.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: