Budowa dróg w Europie: wzrost nakładów
2010-09-07 13:30
Autostrady i drogi ekspresowe oddane do użytkowania w Europie Środkowej 2010-2013 (w km) © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Infrastruktura drogowa w Polsce
Firma badawcza PMR w swoim najnowszym raporcie zatytułowanym „Road construction market in Central Europe 2010 − Development forecasts and planned investments” szacuje, że po 2% spadku w 2009 r., w najbliższych latach rynek budownictwa drogowego w Europie Środkowej będzie się rozwijał w średnim nominalnym tempie 5% rocznie, przekraczając w latach 2012-2013 poziom 15 mld €.Według raportu PMR, na sytuację na rynku drogowym w regionie kluczowy wpływ będzie miała Polska, stanowiąca 40% wartości rynku i przygotowująca obecnie infrastrukturę drogową pod kątem organizacji Euro 2012. To głównie dzięki niespotykanym wcześniej w historii kraju inwestycjom w autostrady i drogi ekspresowe, rynek drogowy w Europie Środkowej odnotuje dodatnie tempo wzrostu.
„Obecnie w Polsce zakontraktowana jest budowa blisko 1 300 km dróg ekspresowych i autostrad o wartości ponad 14 mld €, które są lub w najbliższych miesiącach będą w fazie fizycznej realizacji. Dodatkowo, na kolejne projekty o łącznej długości przekraczającej 600 km ogłoszono już przetargi i w większości powinny one zostać zakontraktowane w najbliższych miesiącach”- przyznaje Bartłomiej Sosna, analityk rynku budowlanego w PMR i autor raportu.
fot. mat. prasowe
Autostrady i drogi ekspresowe oddane do użytkowania w Europie Środkowej 2010-2013 (w km)
Wprawdzie każdy z analizowanych w raporcie krajów boryka się ze swoimi, charakterystycznymi dla niego problemami, jednak można uchwycić kilka cech wspólnych dla wszystkich państw regionu, takich jak wyższa efektywność przygotowującej inwestycje drogowe administracji, problemy z terminowym zapewnieniem finansowania kontraktów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, a także rosnąca konkurencja w sektorze drogowym objawiająca się większą liczbą firm zagranicznych na rynku, wejściem w sektor drogowy przedsiębiorstw specjalizujących się wcześniej w budownictwie kubaturowym oraz niższymi cenami ofertowymi w przetargach publicznych.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl