Nastolatek jako konsument
2010-09-08 12:43
Marketingowcy bardzo doceniają dzieci i młodzież. Pod ich wpływem dorośli wydają masę pieniędzy. Sumami, którymi samodzielnie dysponują nastolatkowie też trudno pogardzić. Polskie kieszonkowe to w sumie 160 mln zł miesięcznie.
Przeczytaj także: Nastolatki to wytrawne konsumentki
Prawie każdy polski nastolatek dostaje kieszonkowe. Statystycznie najwięcej, bo aż 82 zł, otrzymuje młodzież w wieku 15-18 lat, młodsze nastolatki - dostają około 43 zł. Własnymi pieniędzmi dysponują również najmłodsze dzieci w wieku od 4 do 6 lat - wynika z najnowszych badań Ipsos.Nieletni to wyjątkowy konsument
Nie musząc martwić się o przyziemne, codzienne sprawy, dzieci i młodzież wydają swoje "zaskórniaki" prawie wyłącznie na przyjemności. Zakupy i konsumpcja są podstawową formą aktywności społecznej nastolatków. Najczęściej kupują słodycze, napoje, kosmetyki, ale także telefony komórkowe.
Według Grażyny Adamczyk z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu dzieci i młodzież są "odrębną grupą rynkową, niejednorodną pod względem zachowań, postaw rynkowych i zachowań". To, co ich łączy to duża satysfakcja z samej czynności robienia zakupów, nie tylko z tego, co zostało kupione. Dla ponad trzech czwartych nastoletnich konsumentów "chodzenie po sklepach" jest pełnoprawną formą spędzania czasu wolnego, czynnością relaksującą i poprawiającą nastrój. 80 procent jest zdania, że to miłe chwile spędzone z rodziną lub znajomymi. Mniej niż co trzecie dziecko uważa zakupy za obowiązek.
Zachęta dla dziecka, zachęta dla rodzica
Młody wiek wiąże się z innym niż u dorosłych sposobem percepcji. Towary atrakcyjne dla dzieci powinny być zatem ustawiane na półkach na ich poziomie wzroku, zwykle na wysokości między 120 a 150 cm. Warto też zwrócić uwagę na strefę przykasową - dzieci chętniej sięgają po produkty impulsowe.
Handlowcy z pewnością wiedzą także, że nastolatkowie współdecydują o kupnie artykułów nie tylko przeznaczonych dla klientów w ich wieku. Rola młodocianego konsumenta w zakupach naturalnie zależy od ich przedmiotu, a także ceny. W kwestiach artykułów spożywczych, zwłaszcza tych z dziecięcego menu, np. napoje, słodycze, płatki śniadaniowe i jogurty, młodzi przyjmują rolę konsultantów. Często pytani są przez dorosłych, jaki smak wybrać, która marka jest najlepsza.
Podobnie dzieje się, jeśli chodzi o odzież, czy obuwie. Przy czym w tej kategorii młodzi konsumenci są także inicjatorami, czy nawet jedynym decydującym o wyborze tej lub innej bluzki. Tutaj mieszczą się jednocześnie zakupy finansowane przez dorosłych, jak i te, za które płacą nastolatkowie ze swojego kieszonkowego.
Przy produktach z "górnej półki", mających duże znaczenie dla całej rodziny, głos dziecka jest mniej ważny. Jednak najczęściej dorosłym zależy na akceptacji ich wyboru, więc konsultują się ze wszystkimi, którzy będą korzystać z nowego nabytku.
Przeczytaj także:
Seniorzy lubią kupować
oprac. : Handel-Net.pl
Więcej na ten temat:
nastolatki, profil konsumenta, charakterystyka konsumentów, badania dzieci, zwyczaje zakupowe