eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeZakupy grupowe: trzecia fala Internetu

Zakupy grupowe: trzecia fala Internetu

2010-09-10 11:32

W wyszukiwarkach internetowych i portalach społecznościowych coraz powszechniejsze stają się zakupy grupowe. Fachowcy określają to zjawisko mianem trzeciej fali Internetu. Na czym polega fenomen zakupów grupowych? Czy w Polsce również się przyjmą?

Przeczytaj także: Zakupy grupowe po 4 latach - usługi turystyczne

Zakupy grupowe umożliwiają grupie osób zakup towarów lub usług w niższej cenie. Rabat jest możliwy dzięki dużej liczbie osób dokonujących transakcji. Pomysł nie jest nowy i pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, gdzie już w latach dziewięćdziesiątych pojawiły się pierwsze tego typu inicjatywy. Zasada jest prosta – im więcej osób, tym taniej można kupić dany produkt. Internauci, logując się na platformie, wybierali interesującą ich grupę tematyczną i dobierali się w zespoły negocjujące rabaty. Zakupy grupowe wydawały się tak dochodową i szybko rozwijącą dziedziną, że w Mercata – jedną z pierwszych tego typu firm na rynku amerykańskim – zainwestował sam Paul Allen, współzałożyciel Microsoftu. Spółka jednak upadła w 2001 roku. Podobny los spotkał polskich naśladowców tego biznesu. Portale Inntegro.pl czy kumulator.pl wzbudziły zainteresowanie w 2008 roku, ale nie sprawdziły się jako model biznesowy. Powodem był brak wystarczająco atrakcyjnych ofert oraz niecierpliwość konsumentów, którzy zapisując się do wybranej grupy, chcieli mieć wymarzony produkt jak najszybciej.

Tak to się robi w USA

Przełomowy na rynku zakupów grupowych okazał się portal Groupon.com, uruchomiony w USA w 2008 roku. Mechanizm działania miał podobny jak jego prekursorzy. Zasadnicza różnica polegała jednak na tym, że internauci nie musieli sami organizować się w grupy. Robił to za nich portal, umawiając się wcześniej z usługodawcami i ustalając m.in., jak liczna grupa musi wziąć udział w transakcji, żeby doszła ona do skutku. Internauta otrzymywał gotową propozycję – atrakcyjne usługi i duże rabaty, sięgające nawet do 90 procent.

Obecnie Groupon pozyskuje kolejnych inwestorów i jest wyceniany na ponad miliard dolarów. Portal deklaruje 5 milionów subskrybentów otrzymujących e-mailowe powiadomienia o nowych ofertach. Zgodnie z prognozami, w 2010 roku obroty ze sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem serwisu powinny wynieść 100 mln dolarów. Z tego od 30 do 50 procent ma stanowić prowizja Groupon. Pomimo stosunkowo krótkiej historii, Groupon jest potentatem na rynku zakupów grupowych, mimo że doczekał się już wielu naśladowców, jak np. LivingSocial, BuyWithMe, GroupBuyers, Tippr.com.

Zakupy grupowe w Europie i Polsce

Do klonów Groupona zalicza się również niemiecki CityDeal założony w końcu 2009 r., wspierany przez trzech głównych niemieckich inwestorów – Otto Group, Holtzbrinck Ventures oraz Samwer Brother’s Rocket Internet. Są to firmy, które wcześniej z powodzeniem zainwestowały w m.in. takie portale, jak Facebook, LinkedIn czy Nasza-Klasa. CityDeal w ciągu kilku miesięcy uruchomił swoje strony internetowe w 16 krajach, m.in: Niemczech, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Holandii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Irlandii.

Polacy mogą korzystać z oferty CityDeal od kwietnia tego roku. W małym odstępie czasu pojawiło się na rynku kilka serwisów oferujących podobne usługi. Jednak największą popularnością od samego początku cieszy się CityDeal, który już pierwszego dnia zarejestrował 20 000 użytkowników. Zróżnicowana oferta, duże rabaty, obecność w sieci oraz know-how z zagranicy sprawiły, że w ciągu pierwszego miesiąca portal odwiedziły prawie 2 miliony Polaków.

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: