Zakupy grupowe: trzecia fala Internetu
2010-09-10 11:32
Przeczytaj także: Zakupy grupowe po 4 latach - usługi turystyczne
Dynamiczna oferta – dynamiczny rynek
W niespełna miesiąc od momentu uruchomienia polskiej wersji portalu CityDeal został kupiony przez amerykański Groupon. Dzięki tej transakcji Groupon wszedł na rynek europejski i polski. Oznacza to, że portal działa w 18 krajach, 140 miastach i zatrudnia ponad 900 pracowników. W ten sposób właściciele Groupon wykorzystują doświadczenie CityDeal z rynków lokalnych, jednocześnie rosnąc w siłę.
Obecnie Groupon.pl jest najdynamiczniej rozwijającym się serwisem tego typu w Polsce. Dane z czerwca to 40 000 sprzedanych bonów i 350 000 użytkowników w 8 aktywnych miastach objętych usługami promocyjnymi. Każdego dnia witrynę odwiedza około 65 000 osób i ta liczba stale rośnie. Jest to wynik porównywalny do takich serwisów, jak merlin.pl lub empik.com (czerwiec 2010, źródło alexa.com) i aż pięciokrotnie wyższy niż deklarują najwięksi konkurenci w kraju.
Oferta Groupon.pl obejmuje obecnie następujące miasta w Polsce – Warszawę, Gdańsk, Gdynię i Sopot, Kraków, Poznań, Wrocław, Łódź, Katowice oraz Szczecin. Docelowo przewiduje się co najmniej 40 miast na terenie kraju, a także możliwość korzystania z zagranicznych ofert poprzez polskie konto. Serwis codziennie wyświetla inną ofertę dla każdego z aktywnych miast. W niektórych z nich, poza główną ofertą, jest dodatkowo dostępna oferta specjalna, niekonkurencyjna w stosunku do głównej, zmieniana co dwa dni. Celem serwisu jest podpowiadanie internautom sposobów na spędzanie wolnego czasu, nawet jeśli wiąże się to z wyjazdem do innego miasta czy kraju.
Historia sukcesu – od CrocoDeala do Groupona
Historia Groupon w Polsce sięga dalej niż CityDeal. Jest ona związana z pomysłem na biznes kilku kolegów ze studiów. Obserwując rynek internetowy, postanowili założyć pierwszy polski portal zakupów grupowych pod nazwą CrocoDeal. Przygotowania do start-upu zbiegły się w czasie z poszukiwaniami możliwości wejścia na rynek przez niemiecki CityDeal. Po krótkich negocjacjach cały zespół CrocoDeal został przejęty i zatrudniony do uruchomienia polskiej wersji CityDeal. Dalsza część historii jest już znana.
Sceptyczni badacze bacznie obserwują rynek zakupów grupowych. Nauczeni doświadczeniem kilku firm ze świata e-commerce, które nie wytrzymały próby czasu, nie chcą jeszcze sondować sukcesów i poddawać się opinii tłumu. Żeby jednak poczuć, jak dużym zainteresowaniem cieszy się nowa forma zakupów w sieci, wystarczy wejść na profil Groupona na Facebooku, gdzie polska grupa liczy już ponad 14 000 fanów i stale rośnie.
Z badań wynika, że Polacy lubią korzystać z promocji i rabatów. Do tego należy dodać, że lubią też korzystać z sieci. Statystyki podają, że Internetu używa 50,2 proc. Polaków, czyli ponad 15,1 mln osób (źródło: badanie NetTrack październik – grudzień 2009). Liczba ta rośnie średnio o 3–4 proc. rocznie. W 2009 r. ponad 73 proc. polskich internautów korzystało z sieci codziennie. Przypuszczalnie duża część tej grupy to „smart shoppers”, czyli Polacy dobrze sytuowani i wykształceni, którzy wiedzą jak oszczędzać na zakupach i robią to chętniej od swoich mniej zamożnych rodaków (źródło: Pentor Research International, 2007).
Dane te oraz udany start-up Citydeal.pl, który po miesiącu działalności został wchłonięty przez światowego potentata, pokazuje potencjał zakupów grupowych. Sam fakt, że w tym samym czasie wystartowało kilka serwisów o podobnej działalności i ciągle powstają nowe, potwierdza tezę, że zakupy grupowe będą trzecią falą Internetu również w Polsce.
Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .
Przeczytaj także:
Zakupy w Internecie: UOKiK wyjaśnia zasady
oprac. : Vesna Lorenc / Marketing w Praktyce
Więcej na ten temat:
zakupy grupowe, serwisy grupowe, zakupy internetowe, portale zakupów grupowych, zakupy w sieci