Kiedy sprzedaż mieszkania może być trudna?
2010-09-13 10:09
Przeczytaj także: Jakie ceny mieszkań w małych miastach?
Zbyt wysoki standard
fot. mat. prasowe
Udział w sprzedaży mieszkań z wielkiej płyty
Najlepsze lokalizacje potrzebują dłuższej ekspozycji
Ciekawy jest też fakt, że wśród starszych ofert dominują mieszkania w dobrych lokalizacjach, zauważają autorzy raportu. Są one zazwyczaj droższe, co powoduje, że czas potrzebny na znalezienie nabywcy jest po prostu dłuższy. Przykładowo, w Krakowie prawie połowa mieszkań wprowadzonych do sprzedaży w trzecim kwartale 2009 r., które dotąd nie znalazły nabywców, znajduje się na Starym Mieście, gdzie ceny są średnio o 30% wyższe od przeciętnej dla miasta.
Z doświadczeń doradców Home Broker wynika ponadto, że niepożądane cechy mieszkań, które wydłużają proces sprzedaży to: parter lub wysokie piętro bez windy, brak balkonu, amfilada (przechodnie pokoje) czy ślepa kuchnia. Aby sprzedać lokal z takim „mankamentem” trzeba zaproponować odpowiednią niższą cenę.
Jak przygotować mieszkanie dla sprzedaży, aby zwiększyć szanse znalezienia nabywcy?
Sprzedając mieszkanie nie mamy wpływu na jego lokalizację, piętro, rozkład czy fakt posiadania balkonu, chociaż mamy wpływ na cenę, która powinna być realna. Od drobnych rzeczy zależeć może jednak to, jak szybko lokal znajdzie nabywcę. Ewa Mieszkowska, doradca Home Broker, radzi, jak przygotować mieszkanie do sprzedaży.
„Oczywistą sprawą może wydać się to, że przed prezentacją mieszkania kupującym trzeba je dokładnie posprzątać i wywietrzyć. Sprzedający nie zawsze jednak o tym pamiętają. Kolejna ważna czynność, to umycie okien i powieszenie czystych, jasnych firanek. Dotyczy to także mieszkań przeznaczonych do remontu. Mieszkanie z czystymi oknami wygląda bowiem na lepiej doświetlone. Poza tym, prezentacji powinno się dokonywać o takiej porze dnia, kiedy można najbardziej wyeksponować cechy mieszkania. Przykładowo, lokal z widokiem na ruchliwe city w nocy, a mieszkanie z widokiem na tereny zielone w dzień, najlepiej wtedy, gdy jest najwięcej słońca.
Kolejny ważny element to sposób zachowania sprzedających, ich otwartość, komunikatywność. Z takimi osobami chętniej dobija się targu. Sprzedający powinien sam udzielać ważnych informacji, nie czekając na pytania kupujących. Wielu pozytywnych cech nie widać, jeśli kupujący o tym nie opowiedzą, np. sprawnego zarządcy budynku czy miłego sąsiedztwa. Przed sprzedażą warto założyć księgę wieczysta, jeśli mieszkanie jej nie ma. Niekoniecznie chodzi o możliwość zakupu mieszkania na kredyt. Wielu klientów nie chce nawet oglądać mieszkań bez księgi wieczystej.
Nie ma natomiast jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy warto remontować mieszkanie przed sprzedażą. Są bowiem klienci, którzy kupują tylko lokale do remontu. Z kolei osoby, które kupują mieszkania w celach inwestycyjnych, zwykle wolą, aby było już wykończone”.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl