Zagraniczne sieci franczyzowe w Polsce
2010-09-17 00:16
Z jakich krajów wywodzą się zagraniczne systemy franczyzowe obecne w Polsce? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Agencje bankowe w 2011 r.
Wiele najbardziej znanych zagranicznych marek swój sukces na naszym rynku zawdzięcza m.in. polskim franczyzobiorcom. Spośród blisko 400 stacji paliw BP działających w Polsce niemal połowa to stacje partnerskie. Z 243 restauracji McDonald's aż 103 są własnością franczyzobiorców. Połowa pizzerii hiszpańskiej sieci Telepizza jest w rękach polskich inwestorów. Podobnie jest w przypadku sklepów z kosmetykami naturalnymi Yves Rocher.Są też takie sieci jak Spar, Intermarché, Bricomarché, Kodak Express czy też Szkoły Muzyczne Yamaha, które swój rozwój oparły wyłącznie o polskich niezależnych przedsiębiorców i nie posiadają u nas żadnych placówek własnych.
Przykłady można by mnożyć. Bowiem w naszym kraju funkcjonuje już 110 sieci zagranicznych, które proponują polskim przedsiębiorcom działalność pod ich marką. Do tej pory w ramach tych systemów otwarto ok. 5550 jednostek Polsce, z czego 3355 prowadzonych jest przez franczyzobiorców. W raporcie ARSS uwzględniono tylko systemy franczyzowe dostępne dla wszystkich potencjalnych inwestorów. Nie uwzględniono zaś sieci rozwijanych tutaj wyłącznie przez masterfranczyzobiorców jak np. KFC, Pizza Hut czy Burger King.
Marki z 19 krajów
fot. mat. prasowe
Z jakich krajów wywodzą się zagraniczne systemy franczyzowe obecne w Polsce?
Największymi sukcesami mogą pochwalić się Francuzi, którzy stworzyli aż 19 sieci rozwijanych teraz także w Polsce. Największe i najbardziej znane to niewątpliwie Carrefour (321 sklepów, w tym 43 franczyzowe), Intermarché (149 supermarketów franczyzowych), 5 à Sec (110 pralni, w tym 10 franczyzowych) oraz Point S (103 serwisy oponiarskie, w tym 48 partnerskich).
Z raportu wynika, że wyjątkowo dużo sieci francuskich można znaleźć w branży urodowej, nie są one jednak tak liczne jeśli chodzi o liczbę placówek. Raport wyróżnia tu Yves Rocher (81 drogerii, w tym 38 franczyzowych) oraz Jean Louis David (33 salony fryzjerskie, w tym 9 franczyzowych).
Powyżej 10 sieci franczyzowych działających w Polsce wywodzi się z USA, Niemiec i Włoch. Najbardziej znani na polskim rynku gracze amerykańscy to: McDonald's (243 restauracje, w tym 103 franczyzowe), Kodak Express Digital Solutions (166 franczyzowych laboratoriów fotograficznych), Levi's (ok. 60 sklepów, niemal wszystkie franczyzowe) oraz Subway (35 barów franczyzowych).
Niemcy, podobnie jak Amerykanie, wyeksportowali na polski rynek marki z wielu różnych branż jak gastronomia (np. automaty vendingowe Alois Dallmayr), odzież (np. Triumph), edukacja (Abrakadabra, Platu Korepetycje, Mortimer English Club), turystyka (TUI, Neckermann), serwisy samochodowe (Premio, Bosch Car Service) czy też sklepy z artykułami dla domu (Villeroy&Boch).
fot. mat. prasowe
Największe sieci zagraniczne w Polsce rozwijane poprzez franczyzę
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl