Zagraniczne sieci franczyzowe w Polsce
2010-09-17 00:16
Przeczytaj także: Agencje bankowe w 2011 r.
Niełatwy polski rynek
110 zagranicznych sieci rozwijających się w Polsce poprzez franczyzę to zaledwie 15 proc. wszystkich systemów franczyzowych w naszym kraju. Widać więc wyraźną przewagę rodzimych konceptów. Czy w przyszłości te proporcje mogą się zmienić?
Faktem jest, że coraz więcej zagranicznych sieci jest zainteresowanych rynkiem polskim. Ich pojawienie się tutaj nie jest jednak równoznaczne z osiągnięciem sukcesu. Niejeden międzynarodowy potentat ma na swoim koncie porażkę na polskim rynku. Raport wspomina tu o przykładach takich sieci jak Burger King, Domino's Pizza, Dunkin Donuts czy REMA 1000. Wszystkie one prowadziły przez kilka lat działalność na polskim rynku (na przełomie minionego i obecnego stulecia), po czym zdecydowały się z niego wycofać. Przyczyny były różne, najczęściej była nią jednak konkurencja, która posiadała ofertę lepiej dopasowaną do polskiego rynku.
Nie sposób także zliczyć zagranicznych sieci franczyzowych, którym nie udało się zaistnieć na naszym rynku, głównie z powodu niepowodzenia w znalezieniu masterfranczyzobiorcy, który wziąłby na siebie zadanie budowy sieci. Jak pokazuje praktyka, sukces odnieśli ci zagraniczni franczyzodawcy, którzy zdecydowali się na utworzenie w Polsce własnych spółek, które z kolei zajęły się budową sieci rozpoczynając ją najpierw od placówek własnych a dopiero po pewnym czasie franczyzowych.
Nie zmienia to faktu, że liczne zagraniczne sieci nadal szykują się do otwierania placówek w naszym kraju. Jak podają autorzy raportu, ponownie na polski rynek chce wejść Domino's Pizza, która niedawno sprzedała master licencję firmie DP Polska. Pierwsze lokale tej sieci mają ruszyć jeszcze w tym roku. W ciągu najbliższych miesięcy mają zostać tu także otwarte pierwsze pijalnie czekolady holenderskiej sieci Chocolate Company.
Nie ogłaszają planów uruchomienia jednostek własnych, ale mają już ofertę dla franczyzobiorców takie sieci jak Tonino Lamborghini Caffe (15 kawiarni w Europie i 1 w Dubaju) czy Sagafredo Zanetti (ok. 350 kawiarni na świecie).
Szereg kolejnych firm jest na etapie poszukiwania masterfranczyzobiorców, którzy zajmą się rozwojem danej sieci na polskim rynku. Są wśród nich m.in. sklepy z australijskimi czekoladkami Chocolate Graphics, hiszpańska sieć pralni Pressto, włoska sieć kawiarni Chiaroscuro czy łotewski producent kosmetyków naturalnych Attirance.
„Jednocześnie jednak w bardzo szybkim tempie przybywa ofert franczyzowych stworzonych przez rodzime firmy, które są w stanie lepiej dopasować się do realiów polskiego rynku oraz możliwości inwestycyjnych polskich franczyzobiorców. W związku z tym nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie dość skromny, bo 15-procentowy udział zagranicznych sieci w polskim rynku franczyzowym miał się zwiększyć. Od wielu lat trend jest dokładnie odwrotny i udział zagranicznych sieci w całkowitej liczbie sieci franczyzowych działających na polskim rynku z roku na rok systematycznie maleje”, mówi Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl