Linie lotnicze walczą z przestępczością
2010-09-21 12:30
Przeczytaj także: Podróże lotnicze Polaków w 2010 r.
Z roku na rok coraz większa ilość kontaktów z liniami lotniczymi odbywa się przez Internet. Przewoźnicy pozwalają klientom na rezerwację, zakup biletu i odprawy online. Turyści korzystający z wygodnych i tanich narzędzi internetowych są szczególnie narażeni na ataki ze strony przestępców. Wyłudzenia, do których dochodzi podczas korzystania z kart kredytowych były sygnalizowane już podczas badania przeprowadzonego w 2000 r. Sześć lat później zostały wskazane jako największe zagrożenie. W 2009 r. prawie połowa respondentów stwierdziła, że oszustwa i wyłudzenia związane z użyciem elektronicznych środków płatności oraz te, do których dochodzi za pośrednictwem Internetu zwiększyły się w ostatnich latach. Jednocześnie 35% linii lotniczych przyznało, że wzrosła liczba przestępstw dokonywanych w momencie sprzedaży biletów, a 22% respondentów zauważyła, że zwiększyła się ilość ataków na ich systemy informatyczne. W świetle powyższych faktów zastosowanie odpowiednich technologii chroniących klientów linii lotniczych staje się newralgiczną kwestią u każdego z przewoźników. „Wiedząc, że 65% przewoźników outsoursuje usługi związane z walką z wyłudzeniami i oszustwami, należy zadać sobie pytanie czy angażowanie stron trzecich w ten proces rzeczywiście poprawia bezpieczeństwo klientów. Na pewno obniża koszty tego procesu, ale zazwyczaj wpływa też negatywnie na jego szczelność,” zaznacza Bartosz Jura, Dyrektor w dziale Zarządzania Ryzykiem Deloitte Polska.
Niezwykle ważnym elementem w walce z oszustwami i wyłudzeniami jest odpowiednie zarządzanie informacjami oraz szkolenie personelu. Jednak tylko połowa przewoźników ma zaimplementowany system zarządzania informacją, który zestawia i raportuje przypadki przestępstw. Niewiele więcej, gdyż tylko 54%, przeprowadza ich regularną analizę. W momencie, gdy skala zjawiska rośnie, linie lotnicze powinny, wzorem instytucji finansowych, wymieniać się danymi na temat podejrzanych aktywności oraz szczególnie niebezpiecznych podmiotów i praktyk. Obecnie nie ma takiej współpracy.
Ostatnim ogniwem właściwego systemu walki z oszustwami i wyłudzeniami w liniach lotniczych jest ich personel. Wyniki badania z 2009 r. pokazują, że aż 65% respondentów uważa, że ich pracownicy to zbyt niski szczebel, by zapewnić skuteczną walkę z przestępczością. Jednocześnie tylko 50% z nich przyznaje, że zapewnia im jakiekolwiek szkolenia w tym zakresie. „Interesujący jest także fakt, że wykrywanie przestępstw i nadużyć nie jest w żaden sposób premiowane podczas ocen pracowniczych.. Tak długo jak czynnik ludzki nie zostanie doceniony, skuteczna walka z oszustwami i wyłudzeniami w liniach lotniczych będzie trudna do przeprowadzenia”, podsumowuje Bartosz Jura z Deloitte.
Przeczytaj także:
Transport powietrzny a mniejszy ruch lotniczy
![Transport powietrzny a mniejszy ruch lotniczy [© Scanrail - Fotolia.com] Transport powietrzny a mniejszy ruch lotniczy](https://s3.egospodarka.pl/grafika/linie-lotnicze/Transport-powietrzny-a-mniejszy-ruch-lotniczy-apURW9.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl