Jakie są polskie kobiety biznesu?
2010-09-23 12:37
Powody założenia własnej firmy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Własny biznes w rękach kobiet?
Niezależność przede wszystkimfot. mat. prasowe
Powody założenia własnej firmy
Jak wynika z badania, dla kobiet największe znaczenie ma niezależność, która jest głównym motywatorem do prowadzenia własnej działalności. Choć jest to istotna wartość także dla męskiej części społeczeństwa, nie jest ceniona przez nich tak wysoko (77% kobiety i 68% mężczyźni). Kolejnym powodem, który kobiety biorące udział w badaniu uznały za bardzo istotny, jest elastyczność godzin pracy (55% kobiety i 38%mężczyźni) – jest ona idealnym rozwiązaniem dającym możliwość pogodzenia życia rodzinnego oraz pasji z rozwojem zawodowym. Pasje są wysoko stawiane przez kobiety w hierarchii ważności - właścicielki firm chcą wykonywać pracę zgodną z ich zainteresowaniami (55% kobiety i 38%mężczyźni). To ewidentny dowód na to, że kobiety mają bardziej sprecyzowane oczekiwania, jak również dużą świadomość swoich potrzeb.
„Jak wynika z naszych badań, kobiety aktywniej prowadzą swoje firmy. Nie jest dla nikogo zaskoczeniem, że panie potrafią lepiej organizować pracę i zarządzać czasem. Wyniki naszego panelu potwierdzają również, że kobiety są bardziej innowacyjne i przedsiębiorcze, niż mężczyźni. Mają wiarę w powodzenie swojego biznesu już w momencie jego zakładania, jak również potem osiągają większą satysfakcję jako niezależni przedsiębiorcy”, mówi Patrycja Gołos, dyrektor ds. komunikacji, UPC Polska.
Prowadzenie własnej firmy kobiety postrzegają również jako możliwość osiągania wyższych dochodów i pełniejszej samorealizacji. Co ciekawe, panie zdecydowanie bardziej wierzą w powodzenie swoich przedsięwzięć (61% kobiety i 36% mężczyźni).
Czego się obawiamy?
fot. mat. prasowe
Co najbardziej zniechęca do założenia własnej firmy?
Z badania wynika, że dla kobiet mniejsze znaczenie mają obawy związane z czynnościami administracyjnymi i skomplikowanymi formalnościami związanymi z prowadzeniem i założeniem firmy (19% mężczyźni i 14% kobiety), natomiast wśród różnic na plan pierwszy wysuwają się obiekcje dotyczące zarządzania zespołem, rozumiane jako odpowiedzialność za pracowników (9% mężczyźni i 3% kobiety).
Dla wszystkich, jednak świadomość kosztów związanych z prowadzeniem działalności jest niewątpliwie największą barierą związaną z rozwojem przedsiębiorczości (45%).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl