Emigracja Polaków w latach 2004 - 2009
2010-09-27 12:02
Przeczytaj także: Emigracja Polaków w latach 2004-2008
Należy podkreślić, że mimo zaobserwowanego spadku, liczba polskich emigrantów w krajach UE w 2009 r. była znacznie większa niż w początkowym okresie naszego członkostwa w UE.
Szacuje się, że około 3/4 czasowych emigrantów z Polski (około 1400 tys.) przebywa za granicą co najmniej 12 miesięcy. Osoby te zaliczane są do emigrantów długookresowych i – razem z osobami, które wyemigrowały na stałe – powinny być uwzględnione w stanach ludności poszczególnych krajów.
Zdecydowana większość polskich emigrantów przebywa za granicą w związku z pracą, aczkolwiek wraz z upływem czasu zwiększa się odsetek osób – członków rodzin polskich emigrantów, pozostających na ich utrzymaniu (małżonkowie, dzieci). Osoby, które wyjechały w okresie od maja 2004 r. do końca 2009 r., w 80-90% przypadków przebywały za granicą podejmując pracę lub jej poszukując.
Jednym z ważnych źródeł informacji o Polakach emigrujących w związku z pracą, są raporty opracowane przez b. Ministerstwo Gospodarki i Pracy oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej4 wykorzystujące dane uzyskane za pośrednictwem polskich placówek dyplomatyczno-konsularnych.
Źródła danych o emigracji Polaków za granicę
Przy szacowaniu emigracji czasowej korzystano z różnych źródeł. Podstawą szacunków były wyniki powszechnego spisu ludności 2002 (w maju 2002 r. przebywało za granicą 786 tys. mieszkańców Polski, z czego ponad 626 tys. przez okres co najmniej 12-tu miesięcy). Do oszacowania liczby emigrantów z Polski przebywających czasowo powyżej 3 miesięcy (do 2006 r. – powyżej 2 miesięcy) za granicą zostały wykorzystane zarówno źródła krajowe jak i zagraniczne.
Wśród źródeł krajowych należy wymienić:
- Wyniki Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL), które pokazują trend i główne kierunki emigracji. Należy podkreślić, że z wyników badania nie można korzystać wprost, ponieważ nie odzwierciedla ono w pełni skali zjawiska (próba gospodarstw domowych objętych badaniem jest zbyt mała do badania migracji zagranicznych, ponadto badanie BAEL nie obejmuje wszystkich grup migrantów, np.: osób, które wyemigrowały z całymi rodzinami, emigrantów – osób tworzących jednoosobowe gospodarstwa domowe – zamieszkałych samodzielnie itp.). Tym niemniej wyniki tego badania stanowią podstawowe źródło danych o polskich emigrantach, dostarczające jednocześnie informacji o migracjach w związku z pracą;
- Badanie ludności nieobecnej w związku z wyjazdem na pobyt czasowy za granicę – przeprowadzane przez GUS według stanu z 31 grudnia każdego roku. Badanie obejmuje wyłącznie te osoby, które formalnie – w miejscu swojego zamieszkania lub przebywania – zgłosiły swój wyjazd na pobyt czasowy za granicę. Badania te nie odzwierciedlają skali zjawiska, ale dobrze obrazują trendy i strukturę emigracji według krajów emigracji;
- Europejskie Badanie Warunków Życia Ludności (EU-SILC), które dostarcza informacji nie tylko o członkach gospodarstw domowych przebywających czasowo za granicą, ale również osobach, które w momencie badania nie są zaliczane do składu gospodarstwa domowego, ale były jego członkami przed wyjazdem za granicę. Podobnie jak w przypadku badania BAEL, z wyników badania nie można korzystać wprost, ze względu na ograniczenia dotyczące głównie wielkości próby i pozostawania poza badaniem tych gospodarstw domowych, których wszyscy członkowie przebywają za granicą;
- Dane Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej dotyczące podejmowania pracy przez Polaków przebywających w poszczególnych krajach.
Analizując dane z raportów MPiPS należy mieć na uwadze następujące okoliczności:
- dane nie obejmują pracy niezalegalizowanej;
- statystyki dotyczące liczby osób, które w danym okresie otrzymały zezwolenie na pracę lub ją podjęły, nie oznaczają faktycznej i stałej obecności takiej liczby pracowników – znaczna część zatrudnienia Polaków ma charakter sezonowy i krótkookresowy, a opuszczanie rynku pracy nie jest rejestrowane;
- zgodnie z Traktatem Akcesyjnym, po nieprzerwanym 12-miesięcznym legalnym zatrudnieniu w państwie członkowskim utrzymującym rozwiązania przejściowe pracownik – obywatel „nowego” państwa członkowskiego UE uzyskuje stały dostęp do ryku pracy tego państwa (żadne z państw członkowskich nie dysponuje danymi w tym zakresie);
- monitorowanie przepływów migracyjnych jest utrudnione w warunkach swobody przepływu pracowników.
W szczególności korzystano z:
- statystyk prowadzonych przez urzędy statystyczne innych krajów z uwzględnieniem różnic w metodologii gromadzenia tych danych. Od 2009 r. urzędy statystyczne krajów członkowskich powinny dostarczać do bazy Eurostatu dane zgodnie z metodologią ujętą w Rozporządzeniu Nr 862/2007,
-
danych o liczbie osób zarejestrowanych w Worker Registration Scheme (WRS) administrowanym przez Home Office Wielkiej Brytanii,
Specyfika systemu nie pozwala na dokładne określenie liczby Polaków przebywających w Wielkiej Brytanii ze względu na to, iż z rejestru nie są „zdejmowane” osoby, które zakończyły pracę lub wyjechały z tego kraju. Nie wiadomo też, ile osób nie dopełnia obowiązku rejestracji. Dlatego też dane z WRS pozwalają jedynie na wskazanie tendencji w zatrudnieniu pracowników z nowych państw członkowskich; - danych o liczbie osób posiadających numer ubezpieczenia (National Insurance Number) w Wielkiej Brytanii – z raportów DWP (Departament for Work and Pension),
- informacji o liczbie wydanych numerów PPS (Personal Public Service Number) w Irlandii,
- rejestrów cudzoziemców, którzy uzyskali prawo pobytu w danym kraju.
Przeczytaj także:
Emigracja Polaków. Są najnowsze dane GUS
![Emigracja Polaków. Są najnowsze dane GUS [© stadtratte - Fotolia.com.jpg] Emigracja Polaków. Są najnowsze dane GUS](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/emigracja-zarobkowa/Emigracja-Polakow-Sa-najnowsze-dane-GUS-212365-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
emigracja zarobkowa, Polacy za granicą, emigracja zarobkowa specjalistów, emigracja polaków, polscy emigranci