eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyHandel detaliczny i hurtowy w 2009 r.

Handel detaliczny i hurtowy w 2009 r.

2010-09-27 13:56

Handel detaliczny i hurtowy w 2009 r.

Liczba sklepów wg wybranych form organizacyjnych © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Szacuje się, że liczba sklepów w Polsce w końcu 2009 r. wyniosła 371839 i była niższa niż przed rokiem o 3,6%. Było to wynikiem znacznego spadku (o 4,9%) liczby sklepów będących własnością przedsiębiorstw, w których pracuje 9 i mniej osób. Wzrost liczby sklepów (o 2%) nastąpił natomiast wśród przedsiębiorstw z liczbą pracujących powyżej 9 osób głównie w kategorii supermarketów, które definiuje się jako sklepy o powierzchni sprzedażowej od 400 do 2499 m2 prowadzące sprzedaż w systemie samoobsługowym - poinformował Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Jak detal niszczy hurt

Systematyczny wzrost dla tej kategorii placówek obserwowany jest od kilku lat i dotyczy już nie tylko miast, ale również mniejszych miejscowości, gdzie otwierane są sklepy średniej wielkości, przyciągając nabywców korzystnymi cenami i różnorodnością asortymentu.

fot. mat. prasowe

Liczba sklepów wg wybranych form organizacyjnych

Liczba sklepów wg wybranych form organizacyjnych


W podziale na specjalizacje branżowe najliczniejszą grupę stanowiły sklepy ogólnospożywcze, ich liczba w końcu 2009 r. wyniosła 102811 i była o 4,4% większa niż przed rokiem. Znaczny wzrost liczby sklepów zanotowano również wśród sklepów z napojami alkoholowymi, owocowo-warzywnych oraz z meblami i sprzętem oświetleniowym. Największy spadek odnotowano natomiast wśród sklepów radiowo-telewizyjnych i ze sprzętem gospodarstwa domowego oraz z wyrobami odzieżowymi.

fot. mat. prasowe

Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów

Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów

Na jeden sklep w 2009 r. przypadały średnio 103 osoby, podczas gdy w 2008 r. było to odpowiednio 99 osób. Powierzchnia sprzedażowa w 2009 r. zwiększyła się o 1,5%, głównie w wyniku wzrostu w sklepach o powierzchni 100 i więcej m2.

W 2009 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe była o 1,7% wyższa niż przed rokiem. Wyższy od przeciętnego wzrost sprzedaży odnotowano dla towarów konsumpcyjnych nieżywnościowych (2,6%).

fot. mat. prasowe

Struktura sprzedaży detalicznej (ceny bieżące)

Struktura sprzedaży detalicznej (ceny bieżące)

Sprzedaż napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o 0,1%, natomiast w grupie żywność i napoje bezalkoholowe odnotowano spadek sprzedaży o 0,2%.

Sprzedaż zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe (w cenach bieżących) stanowiła 87,3% wartości ogółem sprzedaży detalicznej i jej udział wzrósł o 1,9 pkt. proc. w stosunku do 2008 r. Pozostała sprzedaż była realizowana przez przedsiębiorstwa, których podstawowym rodzajem działalności nie był handel, lecz inne działalności tj. produkcyjne lub gastronomiczne.

fot. mat. prasowe

Struktura sprzedaży hurtowej (ceny bieżące)

Struktura sprzedaży hurtowej (ceny bieżące)

Sprzedaż hurtowa w 2009 r. w przedsiębiorstwach handlowych (w cenach bieżących) była o 5,5% niższa niż przed rokiem. W strukturze sprzedaży hurtowej udział sprzedaży żywności i napojów bezalkoholowych stanowił 13,5%, napojów alkoholowych - 3,5%, natomiast towarów nieżywnościowych – 83,0%.

Sektor usług

W 2009 r. przedsiębiorstwa prowadzące działalności usługowe stanowiły 76,1% ogółu zarejestrowanych podmiotów gospodarki narodowej, wytworzyły 66,5% ogółu wartości dodanej brutto całej gospodarki narodowej i dały miejsca pracy dla 57,5% ogółu pracujących. Duże znaczenie wśród podmiotów działających na rynku usług mają przedsiębiorstwa prowadzące działalność związaną z obsługą działalności gospodarczej, czyli tzw. usługi biznesowe. Przedsiębiorstwa te najczęściej oferują usługi z zakresu zarządzania, obsługi prawnej, rachunkowo-księgowej, informatyki, architektury i inżynierii, badania rynku i opinii publicznej oraz zatrudnienia. Według rejestru REGON liczba podmiotów zakwalifikowanych do tych działalności wyniosła - 273 5042.

W 2009 r. największy wzrost obrotów, wśród podmiotów świadczących usługi biznesowe, obserwowano w zakresie architektury i inżynierii (o 15%), w branży informatycznej (o 10%) oraz w działalności związanej z zatrudnieniem (o 5%). Najmniej wzrosła wartość obrotów dla działalności prawniczej, rachunkowo-księgowej oraz związanej z zarządzaniem (o 2%).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: