Handel detaliczny i hurtowy w 2009 r.
2010-09-27 13:56
Liczba sklepów wg wybranych form organizacyjnych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Jak detal niszczy hurt
Systematyczny wzrost dla tej kategorii placówek obserwowany jest od kilku lat i dotyczy już nie tylko miast, ale również mniejszych miejscowości, gdzie otwierane są sklepy średniej wielkości, przyciągając nabywców korzystnymi cenami i różnorodnością asortymentu.fot. mat. prasowe
Liczba sklepów wg wybranych form organizacyjnych
W podziale na specjalizacje branżowe najliczniejszą grupę stanowiły sklepy ogólnospożywcze, ich liczba w końcu 2009 r. wyniosła 102811 i była o 4,4% większa niż przed rokiem. Znaczny wzrost liczby sklepów zanotowano również wśród sklepów z napojami alkoholowymi, owocowo-warzywnych oraz z meblami i sprzętem oświetleniowym. Największy spadek odnotowano natomiast wśród sklepów radiowo-telewizyjnych i ze sprzętem gospodarstwa domowego oraz z wyrobami odzieżowymi.
fot. mat. prasowe
Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów
W 2009 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe była o 1,7% wyższa niż przed rokiem. Wyższy od przeciętnego wzrost sprzedaży odnotowano dla towarów konsumpcyjnych nieżywnościowych (2,6%).
fot. mat. prasowe
Struktura sprzedaży detalicznej (ceny bieżące)
Sprzedaż zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe (w cenach bieżących) stanowiła 87,3% wartości ogółem sprzedaży detalicznej i jej udział wzrósł o 1,9 pkt. proc. w stosunku do 2008 r. Pozostała sprzedaż była realizowana przez przedsiębiorstwa, których podstawowym rodzajem działalności nie był handel, lecz inne działalności tj. produkcyjne lub gastronomiczne.
fot. mat. prasowe
Struktura sprzedaży hurtowej (ceny bieżące)
Sektor usług
W 2009 r. przedsiębiorstwa prowadzące działalności usługowe stanowiły 76,1% ogółu zarejestrowanych podmiotów gospodarki narodowej, wytworzyły 66,5% ogółu wartości dodanej brutto całej gospodarki narodowej i dały miejsca pracy dla 57,5% ogółu pracujących. Duże znaczenie wśród podmiotów działających na rynku usług mają przedsiębiorstwa prowadzące działalność związaną z obsługą działalności gospodarczej, czyli tzw. usługi biznesowe. Przedsiębiorstwa te najczęściej oferują usługi z zakresu zarządzania, obsługi prawnej, rachunkowo-księgowej, informatyki, architektury i inżynierii, badania rynku i opinii publicznej oraz zatrudnienia. Według rejestru REGON liczba podmiotów zakwalifikowanych do tych działalności wyniosła - 273 5042.
W 2009 r. największy wzrost obrotów, wśród podmiotów świadczących usługi biznesowe, obserwowano w zakresie architektury i inżynierii (o 15%), w branży informatycznej (o 10%) oraz w działalności związanej z zatrudnieniem (o 5%). Najmniej wzrosła wartość obrotów dla działalności prawniczej, rachunkowo-księgowej oraz związanej z zarządzaniem (o 2%).
oprac. : eGospodarka.pl