Wakacje w Polsce - Lato 2010
2010-09-28 11:10
Przeczytaj także: Jakie wyjazdy wakacyjne popularne?
ZA ILE?Od wielu lat mówi się, że wakacje w Polsce są droższe od tych spędzonych w popularnych krajach z Basenu Morza Śródziemnego i znad Morza Czerwonego. Jeśli podsumowujemy całość urlopowych wydatków to taka teoria może być oczywiście prawdziwa. Warto jednak pamiętać, że koszty wakacyjne składają się z dwóch przegródek naszego portfela: ceny zakupu samej wycieczki i wydatków poniesionych na miejscu wypoczynku. Jeśli zatem wybierzemy porównanie samych tylko ofert to Polska przedstawia się tu bardzo korzystnie.
Jak podaje raport, LATO 2010 było tańsze niż LATO 2009 i to o średnio 3,15 proc. W lipcu odnotowano spadek średniej wartości rezerwacji o 4,5 proc. w stosunku do roku 2009 (2010 – 1863 zł; 2009 – 1945 zł). W sierpniu spadek porównawczy był niższy, ale także zauważalny i wyniósł 1,8 proc. (2010 – 1759 zł; 2009 – 1790 zł).
Skąd różnica w cenach i obniżkach? Warto pamiętać, że wakacje w Polsce trwają o połowę krócej niż na świecie. Tam ścisły sezon wypoczynkowy obejmuje co najmniej cztery miesiące roku, od początku czerwca do końca września. W Polsce liczą się tak naprawdę tylko lipiec i sierpień. Pogoda nie sprzyja ani wcześniejszemu, ani późniejszemu zakończeniu sezonu. Organizatorzy muszą zatem wyraźnie przyspieszać w konstruowaniu swoich cenników, promocji i ewentualnych rabatów.
Lipiec to początek wakacji i ceny zawsze są wyższe. Perspektywa 60 dni w miarę bezpiecznej szansy na zarobek uspokaja wówczas politykę cenową organizatorów na ciut wyższym poziomie. W wybranych momentach mają oni zatem bezpieczny margines na ewentualne obniżki, rabaty i promocje. Klienta trzeba przecież aktywnie zachęcić do zakupu. Sezon jest jednak krótki. W sierpniu z kolei o klienta trzeba już powalczyć. Średnia cena rezerwacji jest z założenia niższa niż w lipcu, a co za tym idzie szansa na upusty także maleje.
fot. mat. prasowe
Jakie oferty kupowano w tym sezonie najchętniej? Przyglądając się poniższej, porównawczej tabeli możemy śmiało powiedzieć – te tańsze. Cena to główny magnes jaki przyciąga zainteresowanie wyjazdowe. Analiza pokazuje, że oferty zorganizowane, w cenie poniżej 2 tys. zł, wybrało w czasie tegorocznego lata 74 proc. klientów portalu Wypoczynek.pl (08.2010 – 79 proc.; 07.2010 – 69 proc.). Dokładnie tyle samo było rok wcześniej. Inaczej tylko rozłożyły się wówczas akcenty miesięczne (08.2009 – 82 proc.; 07.2009 – 66 proc.)
fot. mat. prasowe
Najrzadziej wybierano oferty droższe, powyżej 4 tys. zł. W tym sezonie zdecydowało się na nie tylko 3 proc. urlopowiczów (08.2010 – 2 proc.; 07.2010 – 4 proc.), a rok wcześniej 3,5 proc. kupujących (08.2009 – 1 proc.; 07.2009 – 6 proc.).

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl