4 etapy kontroli funkcji personalnej w firmie
2010-09-30 13:17
© fot. mat. prasowe
Są mistrzowie, którzy na 4 etapy kontroli kadr wykonują tylko jeden (coś mierzą) i wcale nie czują się z tym źle. Wszyscy pozostali, NORMALNI, menedżerowie korzystają z czterech etapów kontroli. Jeśli któryś umknął twojej uwadze, oto małe odświeżenie wiadomości: opis 4 etapów kontroli funkcji personalnej w firmie.
Przeczytaj także: Zarządzanie kadrami: 83% firm potrzebuje zmian
Proces kontroli funkcji personalnej przebiega w czterech etapach:- ustalenie norm (planów) funkcji personalnej,
- pomiar rzeczywistych wyników funkcji personalnej,
- porównanie wyników z normami i ocena odchyleń,
- korygowanie przebiegu procesu zarządzania kadrami.
Pierwszy etap
– ustalenie norm (planów) funkcji personalnej – stanowi przygotowanie do działania i polega na:- sformułowaniu celu zarządzania kadrami,
- opracowaniu planów i programów kadrowych,
- ustanowieniu aktów normatywnych stosowanych w działaniach personalnych,
- zbadaniu zasobów ludzkich i zapewnieniu warunków niezbędnych do racjonalnego zarządzania kadrami w przyjętym przedziale czasu.
Normy kadrowe są wyrażane przede wszystkim w postaci zbiorów: celów, funkcji i zadań organizacji, schematów organizacyjnych, opisów stanowisk pracy, profilów wymagań kwalifikacyjnych stanowisk pracy, prognoz zatrudnienia, planów rekrutacji lub redukcji pracowników, planów rozwoju pracowników, planów funduszu wynagrodzeń, aktów normatywnych wewnętrznych oraz zewnętrznych.
Wewnętrzne akty normatywne obejmują m.in.:
- regulaminy: pracy, wynagradzania pracowników, ocen pracowniczych, przyznawania premii, nagród i wyróżnień, nagradzania pracowników za szczególne osiągnięcia zawodowe, przypisywania obowiązków (zadań), uprawnień i odpowiedzialności do stanowisk pracy, zarządzania rozwojem pracowników,
- procedury: planowania kadr, rekrutacji, selekcji i adaptacji zawodowej pracowników, awansowania,
- instrukcje: w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia akt osobowych i dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy.
- ustawy,
- rozporządzenia,
- układy zbiorowe,
- porozumienia,
- umowy międzynarodowe.
Przeczytaj także:
Program adaptacyjny ułatwia start nowego pracownika
oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck
Więcej na ten temat:
funkcja personalna, kontrola kadr, zarządzanie kadrami, zarządzanie pracownikami, zarządzanie zasobami ludzkimi, organizacja pracy