4 etapy kontroli funkcji personalnej w firmie
2010-09-30 13:17
Przeczytaj także: Zarządzanie kadrami: 83% firm potrzebuje zmian
Drugi etap
– pomiar rzeczywistych wyników funkcji personalnej – to faza mierzenia wyników doboru, rozwoju i motywowania kadr oraz odejścia pracowników. Pomiar ten stanowi stały i powtarzalny proces, którego częstotliwość zależy od rodzaju mierzonego obszaru działania funkcji personalnej.W praktyce, w określonych obszarach funkcji personalnej, do opisu stanu potencjału ludzkiego stosuje się różne mierniki:
Działanie: planowanie kadry
kryteria dotyczące sposobu: zakres planowania (czas, podmioty), metoda i tryb planowania.
Kryteria dotyczące wyniku: kryteria „dobroci” planów: celowość, wykonalność, zgodność wewnętrzna, operatywność, elastyczność, szczegółowość, długodystansowość, terminowość, kompletność, racjonalność, sprawność, komunikatywność
Działanie: pozyskiwanie kadry
kryteria dotyczące sposobu: źródła i metody rekrutacji, techniki i procedura selekcji, sposób wprowadzenia do pracy.
Kryteria dotyczące wyniku: odsetek osób pozyskanych z zewnątrz i wewnątrz firmy, poziom kwalifikacji osób pozyskanych w stosunku do wymagań, czas obsadzania wolnego stanowiska, średni koszt obsady wolnego stanowiska
Działanie: rozwój kadry
kryteria dotyczące sposobu: organizacja doskonalenia kadry, metody doskonalenia, sposób przeprowadzania przemieszczeń (awansów), „dostępność” awansu, kryteria oceny kadry, procedura oceny, sposób tworzenia zespołów kierowniczych.
Kryteria dotyczące wyniku: liczba (%) przeszkolonej kadry według rodzajów doskonalenia, koszt szkolenia jednego kierownika, natężenie przemieszczeń (awansów), zgodność indywidualnego rozwoju z planem rozwoju, struktura kadry, zintegrowanie kadry, poziom kwalifikacji kadry w stosunku do wymagań stanowiska
Działanie: motywowanie kadry
kryteria dotyczące sposobu: rodzaje i sposób stosowania bodźców materialnych, poziom i struktura płac, płace kierowników wg szczebli zarządzania, warunki socjalne, rodzaje i sposób stosowania bodźców niematerialnych, styl kierowania, systemowość bodźców.
Kryteria dotyczące wyniku: rezultaty działań osób motywowanych, zaangażowanie, energiczność działania, postawa
Działanie: odejścia kadry
kryteria dotyczące sposobu: sposób (formy i procedura) rozwiązania stosunku pracy.
Kryteria dotyczące wyniku: natężenie zwolnień kadry, przyczyny zwolnień
Działanie: kontrola funkcji
kryteria dotyczące sposobu: standardy kontroli, rodzaj i sposób przeprowadzenia kontroli, zakres, częstotliwość,
Kryteria dotyczące wyniku: kryteria „dobroci” kontroli: celowość, skuteczność, ekonomiczność, kompleksowość
Przeczytaj także:
Program adaptacyjny ułatwia start nowego pracownika
oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck
Więcej na ten temat:
funkcja personalna, kontrola kadr, zarządzanie kadrami, zarządzanie pracownikami, zarządzanie zasobami ludzkimi, organizacja pracy