Klucz do sukcesu: doradztwo
2004-08-27 14:29
Przeczytaj także: Komputer dla małej firmy
Wiele z nich to były i nie raz nadal są wdrożenia o przekroczonym budżecie a nawet wdrożenia nieukończone. Nikt nie wie ile z tych systemów w ogóle się zwróciło.Powody większości z tych niepowodzeń są od niedawna znane. Wiele z tych porażek to wynik braku biznesowego powiązania pomiędzy inwestycjami w nowe technologie a procesami w firmie. Wdrażanie systemu informatycznego tylko po to by usprawnić już funkcjonujace w firmie procesy to jeden z najczęstszych błędów jakie popełniają zarówno dostawcy jak i odbiorcy. Sam, stosunkowo zresztą nie duży, wzrost wydajności oraz zasypanie zarządu firmy nawet najlepszą nową informacją (np. z hurtowni danych) nie przekłada się wprost na zwiększenie konkurencyjności czy wzrost zysków.
Firma odnosi sukces tylko wtedy gdy powiększy zyski. A jak powiększyć zyski skoro jedyną rzeczą jakiej oczekuje się od "komputera" to szybsze przetwarzenie, więcej informacji, lepsze raporty, więcej raportów.....? Czy to jest jakaś nowa wartość? Nie, to tylko poprawa wydajnosci i więcej informacji.
Wzrost zysków to nowy pomysł na sprzedaż, zwiększenie skuteczności sprzedaży, zmiana modelu biznesowego, zmiana oferty na bardziej konkurencyjną, odkrycie nowej niszy na rynku itp. Ogólnie sposobem na zwiększenie zysków jest stworzenie nowej wartości w łańcuchu, w którym funkcjonuje firma.
Ten problem został dostrzeżony i szybko zareagowali na to wielcy integratorzy na rynku IT. Najwięsze firmy IT, dostawcy kompleksowych rozwiaząń zrozumieli, że muszą swoim klientom najpierw doradzić jak usprawnić firmę a dopiero potem można zaoferować system informatyczny, który będzie wspierał te zmiany na lepsze.
Jak? W prosty sposób: należy zbudować w firmie dział doradczy. Budowa od zera jest trudna dlatego, niektóre firmy, te które było na to stać, po protu szybko kupiły firmy doradcze lub ich wyspecjalizowane działy. Teraz takie firmy jak IBM, HP, EDS i kilka innych są już w stanie świadczyć kompleksową usługę polegajacą na zapoczątkowaniu procesu współpracy z klientem od doradztwa strategicznego. W wyniku tej pracy powstaje zmodyfikowany lub nowy model biznesowy firmy. Dochodzi do pewnych elementów restrukturyzacji, reinżynierii procesów a dopiero po tym procesie ma miejsce u klienta projektowanie i wdrażanie systemu informatycznego który to szystko "ogarnie".
Taka kolej rzeczy ma na pewno dużo większe szanse powodzenia. Tym bardziej, że coraz częściej odbiorcy żądają od dostawców współudziału w ryzyku całego projektu.
oprac. : Jarosław Żeliński / IT-Consulting