Najlepsi pracodawcy 2010: Global Top 10
2010-09-29 13:36
Przeczytaj także: Najlepsi pracodawcy 2009: Global Top 50
„Firmy, które wymagają od swoich pracowników wysokich kwalifikacji, muszą efektywnie przyciągać młode talenty, bo to one pracują na ich sukces. Organizacje działające w branży audytu są świadome wyzwania, jakie przed nimi stoi, i aktywnie interesują się sposobami pozyskiwania talentów oraz budowania długoterminowej strategii employer branding. Jeśli chodzi natomiast o inżynierię, to potencjalni pracownicy uznają za atrakcyjne przede wszystkim te firmy, które oferują innowacyjne produkty”, komentuje tegoroczny ranking Lovisa Öhnell, dyrektor do spraw badań w Universum.
DRAMATYCZNE TENDENCJE
Kiedy 70% wartości korporacji spoczywa w dobrach niematerialnych, a dotkliwy niedobór kompetentnych pracowników jest odczuwalny na całym świecie, bycie atrakcyjnym pracodawcą jest decydujące dla firmy, bo zapewnia jej konkurencyjność.
1. Dominacja amerykańskich, międzynarodowych korporacji
Już w 2009 roku amerykańskie firmy stanowiły największą narodową grupę pośród organizacji z czołowej grupy 50 Idealnych Pracodawców. 20 amerykańskich firm znalazło się w rankingu w kategorii Biznes, 17 – w kategorii Inżynieria, nie licząc nawet tzw. Wielkiej Czwórki i dużych firm konsultingowych. W tym roku liczba ta wzrosła do 24 w obu kategoriach.
„Wydaje mi się, że pomimo wyzwań jakie anglosaskiej supremacji rzucają inne firmy, amerykańskie korporacje stają się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem pracy dla utalentowancych pracowników z całego świata. Bardzo często są one postrzegane jako prawdziwie międzynarodowe organizacje, gdzie narodowość nie odgrywa dużej roli a już na pewno nie jest barierą, by piąć się w górę na drodze kariery” uważa Michał Kalinowski. „Interesującym znakiem nowych czasów jest dla mnie to, że po raz pierwszy w czołowej 50 pojawiła się firma chińska – Lenovo zajmuje 44. pozycję w kategorii Inżynieria”, dodaje.
2. Employer Brand coraz dalej od Corporate Brand
Porównując zestawienia “Idealnych Pracodawców” z rankingami najbardziej podziwianych firm (sporządzony przez Fortune) lub najcenniejszych światowych marek konsumenckich (Interbrand) staje się jasne, że najbardziej cenieni pracodawcy nie zawsze równorzędnie traktują markę produktu i markę firmy. Wyżej wymienione rankingi pokrywają się bowiem z rankingiem Universum tylko w połowie.
3. Firmy, które stawiają na osobisty rozwój pracowników, są bardziej atrakcyjne
W dzisiejszych czasach utalentowani i wykwalifikowani pracownicy poszukują u pracodawcy przede wszystkim szans osobistego rozwoju i dobrego wizerunku. Z tego powodu, skłonni są wybierać raczej firmy, które zapewnią im profesjonalne szkolenia i wszystko, co przyczynić się może do rozwoju ich kariery w przyszłości. Poszukują też organizacji, które posiadają silnych liderów, mogących ich pokierować i wspierać. Cztery największe firmy z branży audytu – zdaniem badanych – spełniają te wymagające kryteria.
4. Postrzeganie branży wpływa na atrakcyjność marki
Z uwagi na fakt, że sektor bankowy jest obecnie postrzegany jako odpowiedzialny za jedno z największych ekonomicznych załamań w historii, pracodawcy z tej branży stracili swój urok i moc przyciągania utalentowanych absolwentów. Firmy konsultingowe również spadły w rankingu o kilka oczek, często z powodu łączenia ich z dziedziną bankowości i inwestycji, a tym samym – z ostatnim gospodarczym zamieszaniem. Rosnąca świadomość problemów środowiska natomiast jest przyczyną spadku popularności branży petrochemicznej wśród studentów.
Przeczytaj także:
25 Najlepszych Miejsc Pracy na świecie 2024. DHL Express liderem
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
pracodawcy, kariera zawodowa, najlepszy pracodawca, najlepsi pracodawcy, ranking pracodawców