Najpopularniejsze media na świecie
2010-10-04 12:17
Przeczytaj także: Ile zarobiły spoty reklamowe z Mikołajem?
Analiza odpowiedzi respondentów pokazuje, że konsumenci chętnie korzystają z wielu platform jednocześnie i kupują coraz bardziej zaawansowane urządzenia służące komunikacji. W mniejszym jednak stopniu, niż w latach poprzednich zainteresowani są zakupem najbardziej nowoczesnych i co za tym idzie, najdroższych technologii. Tę zmianę przypisuje się recesji na światowych rynkach i położeniu nacisku na oszczędzanie w wielu gospodarstwach domowych.Raport wskazuje, że telewizja nadal pozostaje dla konsumentów najważniejszym medium. Coraz powszechniejsze staje się jednak używanie cyfrowych nagrywarek pozwalających odtwarzać treści niezależnie od rzeczywistego czasu ich emisji w telewizji. Takie rozwiązania stały się szczególnie popularne w Niemczech, gdzie w porównaniu z poprzednią edycją badania liczba posiadaczy tego typu urządzeń podwoiła się. Stosunkowo małym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania pozwalające na łączenie telewizji i Internetu. Najmniej zainteresowani nimi są Japończycy, najchętniej natomiast sięgają po nie mieszkańcy Korei Południowej. Można jednak przypuszczać, że w następnych latach technologie łączące Internet i TV będą zyskiwały na znaczeniu kosztem tradycyjnych rozwiązań.
Duże znaczenie telewizji potwierdza fakt, że w opinii konsumentów reklamy przekazywane tą drogą w największym stopniu kształtują ich decyzje zakupowe. Wyjątkiem jest tylko Japonia, w której to reklama internetowa jest postrzegana jako najbardziej przekonywująca. Na drugim miejscu pod względem oddziaływania na odbiorców znajduje się reklama w czasopismach, za nią - internetowa, później marketing w prasie codziennej, na końcu reklama radiowa.
„Mimo rosnącego znaczenia reklamy on-line, nie wszystkie jej formy są równie atrakcyjne dla konsumentów. Najbardziej skuteczne są linki sponsorowane w wyszukiwarkach internetowych. Wyjątkami są jednak Niemcy, Korea Południowa i Japonia, gdzie skuteczniejsze okazują się reklamy umieszczane bezpośrednio na stronie w formie baneru. Dodatkowo reklama internetowa określana jest jako bardziej irytująca niż ta występująca w czasopismach. Takie sugestie respondentów wyraźnie sugerują, że potrzebne jest nowe podejście do marketingu internetowego. Reklama w sieci jest dobrym narzędziem do promowania produktu i wpływania na zachowania jego użytkowników, jednak może zawieść jeżeli nadal będziemy używać tylko tradycyjnych, masowych form kontaktu z klientem. Zamiast nich należy dziś tworzyć inteligentne komunikaty dopasowane do indywidualnych potrzeb odbiorców”, mówi Dariusz Nachyła, Partner Deloitte.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl