eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternetPRL w marketingu

PRL w marketingu

2004-08-30 13:39

Mogłoby się wydawać, że propaganda serwowana nam przez PRL odeszła już dawno do lamusa i nikt za nią nie tęskni. Tymczasem okazało się, że motywy socjalistyczne doskonale odnalazły swoje miejsce w reklamie i święcą triumfy popularności. Jak to się stało?

Przeczytaj także: 5 trendów marketingowych na 2025 rok

Reklamodawcą, który zdecydował się podjąć ryzyko i wykorzystać na szeroką skalę elementy sopcjalistyczno-rewolucyjne w reklamie jest ogólnopolski dostawca usług internetowych - firma NetArt.

Reklamując usługi rejestracji domen serwisu www.nazwa.pl, w prowokacyjnej kampanii marketingowej "REWOLUCJA!" wykorzystano propagandowe hasło "WŁASNA DOMENA DLA KAŻDEGO OBYWATELA", a w jednym z jej motywów wizerunek wodza Rewolucji Październikowej – Włodzimierza Lenina. Socrealistyczna stylizacja i jaskrawoczerwona kolorystyka wskazywały jednoznacznie na odwołanie się do symboli minionej epoki. Takie posunięcie wzbudziło wiele kontrowersji i wywołało liczne protesty odbiorców, nadając kampanii duży rozgłos medialny.

"Nie mamy na celu propagowania jakichkolwiek pozytywnych czy negatywnych aspektów historycznych związanych z prezentowanymi postaciami. Wizerunek Lenina traktujemy jedynie jako jeden z symboli rewolucji, która jest hasłem przewodnim naszej obecnej kampanii. Nie jest to jednak jedyny motyw rewolucyjny wykorzystywany w naszych materiałach reklamowych." - mówił Tomasz Żyła, dyrektor ds. Marketingu NetArt.

W efekcie kampania okazała się dużym sukcesem marketingowym i pomogła firmie przekroczyć 20% udziału w polskim rynku domen internetowych.

Pojawiło się na rynku wielu naśladowców nawiązujących bezpośrednio w swych kampaniach do pomysłów NetArt.

Motywy socjalistyczne w swojej kampanii reklamowej wykorzystuje obecnie mBank promując jeden ze swoich produktów pod hasłem "Obywatele Nowożeńcy! ... Gierek mógł - wy też możecie".

Także onet.pl postanowił reklamować konkurencyjną dla NetArt usługę korzystając z podobnych motywów socjalistycznych: hasła "Precz z reglamentacją!" wraz z wizerunkiem kartek żywnościowych z czasów PRLu.

oprac. : Marta Zaręba / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: marketing, socjalizm, NetArt, onet.pl
Blog o funduszach unijnych

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: