Oszustwa związane z grami online
2010-10-08 10:34
Wymiana dóbr w grze Diablo II © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Prezenty świąteczne a bezpieczne zakupy online
Niezależnie od tego, o jakiej grze mówimy – karcianej, planszowej czy grze w gliniarzy i złodziei – próby oszukiwania są tak stare jak same gry. Duch rywalizacji skłania graczy do łamania reguł w celu nieuczciwego zdobycia przewagi, a ostatecznie, wygrania gry.Gry komputerowe nie są wyjątkiem od tej reguły. Tak zwane „cheaty” występują we wszystkich rodzajach gier, pomagając niecierpliwym lub mniej wprawnym graczom szybciej wygrać grę lub osiągnąć lepszy wynik. Legendarnym przykładem cheata jest Godmode (zapewniający nieśmiertelność postaci) lub kody dla gier FPS, który oferuje wszystkie rodzaje broni wraz z nieograniczoną amunicją.
Od czasu rozpowszechnienia się taniego dostępu do Internetu internetowe gry fabularne (MMORPG) wiodą prym pod względem długości gry. W tego rodzaju grach gracz tworzy swoje własne postacie w wirtualnym świecie fantastycznym; wraz z innymi graczami na świecie może obrać sobie różnego rodzaju wrogów.
Postacie rozwijają się, lub inaczej osiągają wyższe poziomy, w zależności od czasu poświęconego na grę, zaliczonych zadań oraz liczby i typu zabitych wrogów. O mocy postaci decyduje nie tylko jej poziom i umiejętności – bardzo ważną rolę odgrywa również sprzęt. Do sukcesu na polu walki przyczynia się broń w postaci mieczy, noży, łuków, jak również zbroja. Najpotężniejsze przedmioty w grze są równie pożądane co trudne do zdobycia. Potrzeba trochę szczęścia, aby zdobyć cenny przedmiot po pokonaniu przeciwnika w walce.
Postacie są często postrzegane jako alter ego graczy. Bogactwo opcji dostępnych podczas tworzenia postaci oferuje doskonałą zabawę dla twórczych graczy. Tworzenie wyglądu i wybieranie umiejętności wspomaga proces personalizacji nowej postaci. W realnym życiu wiele osób ma słabość do drogich zegarków, okularów, ubrań i innych luksusowych przedmiotów – wirtualne postacie wyposażamy w te dobra z równą starannością. Cenne przedmioty występujące w grze, noszone lub posiadane przez postacie w grach, często są rozpoznawane przez innych graczy, dlatego są nie tylko ważne w bitwach, a również stanowią symbol statusu. Pod tym względem uniwersum wirtualne nie różni się bardzo od realnego świata – nie powinno nas zatem dziwić, że termin alter ego jest czasami stosowany w ten sposób.
Biorąc to wszystko pod uwagę, nie ma nic dziwnego w tym, że w grach online powstały w pełni rozwinięte gospodarki. W uzyskiwaniu obiektów z gier istotną rolę odgrywa handel. Waluta stosowana w grze (zwykle wirtualne złoto) jest jednym z obiektów. Postrzegana wartość i cena rynkowa przedmiotów zostają szybko ustalone, a aktualizacje gry i pakiety rozszerzające, które dodają nowe obiekty, wpuszczają świeże powietrze do atmosfery wirtualnych światów. Nowe obiekty oraz nowe sposoby ich zdobywania gwarantują brak stagnacji na rynku obiektów; twórcy gier śledzą rynek, aby zapewnić utrzymanie równowagi.
fot. mat. prasowe
Wymiana dóbr w grze Diablo II
Rynek ten charakteryzuje się szybkim wzrostem oraz dużym potencjałem finansowym, dlatego jedynie kwestią czasu było to, że zainteresują się nim twórcy wirusów. O ile wiele z takich przedmiotów, kont i waluty oferowanych na sprzedaż było sprzedawanych przez ich właścicieli, sporą część stanowiły nielegalne zdobycze z ataków phishingowych. W 2007 roku Siergiej Golowanow z Kaspersky Lab napisał szczegółowy artykuł o metodach wykorzystywanych przez oszustów, łącznie z tymi wykorzystywanymi do kradzieży danych dotyczących kont oraz przedmiotów w grach.
To odpowiednie miejsce, aby zatrzymać się i przyjrzeć się ewolucji oszustw związanych z grami online, a w szczególności rzucić nieco światła na występujące tu ekonomiczne współzależności. W artykule skupiłem się na grze World of Warcraft z dwóch powodów. Po pierwsze, jest to najpopularniejsza gra MMORPG. Po drugie, jest dostępna już od długiego czasu (przynajmniej jak na grę); jest to zaleta pod względem ekonomicznym.
oprac. : eGospodarka.pl