Oszustwa związane z grami online
2010-10-08 10:34
Przeczytaj także: Prezenty świąteczne a bezpieczne zakupy online
Od tego czasu liczba szkodników stale spadała. W pierwszej połowie 2009 roku pojawiło się około 138 000 nowych szkodników atakujących gry, przez co całkowita liczba wpisów dla tego typu szkodliwego oprogramowania w kolekcji firmy Kaspersky Lab wyniosła 1 878 750 (6 sierpnia 2010).
Przegląd rozkładu geograficznego prób ataków przy użyciu szkodliwego oprogramowania dla gier pokazuje, że takie programy są szczególnie rozpowszechnione w Azji. Dane te są generowane przez usługę „chmury” firmy Kaspersky Lab - Kaspersky Security Network (KSN).
fot. mat. prasowe
Kaspersky Lab wykrywa średnio ponad 3,44 milionów ataków przy użyciu szkodliwego oprogramowania dziennie. Chociaż World of Warcraft był przez długi czas najczęściej atakowaną grą, został wyprzedzony przez Maple Story, azjatycką grę MMORPG.
Dwadzieścia najczęściej atakowanych gier w okresie od stycznia 2009 roku do marca 2010 roku:
- Maple Story
- World of Warcraft
- Perfect World
- Lineage
- Woool
- Cabal Online
- PlayOnline Viewer (platforma oferująca wiele gier)
- Mojie online
- Dekaron
- Gamania
- Huaxia II Online
- Tales Weaver
- SilkRoad Online
- Tenio
- Ragnarok Online
- Dungeon & Fighter
- LaTale
- Seal Online
- Reign of Revolution
- Lying West Online II
Lista ta potwierdza trend, który ukazuje tabela zawierająca dane dotyczące rozkładu geograficznego ataków. Wiele z gier wymienionych powyżej zostało stworzonych w Azji i wiele jest nieznanych w innych miejscach na świecie.
Analiza ekonomiczna
W ciągu ostatnich trzech lub czterech lat cyberprzestępcy zarobili ogromne zyski na sprzedaży skradzionych kont do gier i przedmiotów wykorzystywanych w grach. Szybko zorientowali się, że to co z początku stanowiło niszową działalność, w rzeczywistości było dużym źródłem dochodów.
Ponieważ cyberprzestępcy chcą osiągnąć zyski, istotne jest wybranie odpowiedniej gry jako celu ataków. Najważniejszą rolę odgrywa tu wielkość społeczności graczy. Jeżeli chodzi o wysyłanie wiadomości phishingowych i rozprzestrzenianie szkodliwego oprogramowania, grupa docelowa musi być wystarczająco duża, aby wysiłek opłacał się. Ataki na graczy nie są ukierunkowane, ale wykorzystują prawo średniej: aby atak opłacał się, musi istnieć szansa, że pewien odsetek odbiorców będą stanowili gracze konkretnej gry.
!["Drive-by download" - jak się bronić? [© stoupa - Fotolia.com] "Drive-by download" - jak się bronić?](https://s3.egospodarka.pl/grafika/szkodliwe-programy/Drive-by-download-jak-sie-bronic-MBuPgy.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl