Opóźnione płatności w firmach
2004-09-01 00:14
Przeczytaj także: Nastroje informatyczne MSP
Szukanie informacji na własną rękę
Przeprowadzone przez Euler Hermes Zarządzanie Ryzykiem Sp. z o.o. badania wykazały również, iż pomimo pełnej świadomości zagrożeń związanych ze sprzedażą z odroczonym terminem płatności, małe i średnie przedsiębiorstwa w niewielkim stopniu korzystają z instrumentów umożliwiających profesjonalne zarządzanie należnościami.
fot. mat. prasowe
Co druga ankietowana spółka ogranicza "działania prewencyjne" do szukania na własną rękę informacji na temat nowego kontrahenta w Internecie i wśród zaprzyjaźnionych firm. Tylko 11% rozszerza swoją wiedzę na ich temat zamawiając raport w wywiadowni gospodarczej. Natomiast 19% ankietowani wymieniało również inne formy zabezpieczenia, do których należą: zaliczki, weksle, samodzielne odwiedzanie kontrahentów lub 50% wpłaty gotówkowej.
Na uwagę zasługuje fakt, iż ponad 40% podmiotów było zdania, iż aktualna oferta usług finansowych adresowana do małych i średnich przedsiębiorstw jest ograniczona, bądź nie ma jej wcale.
Brak ubezpieczeń dla sektora MSP
Wśród badanych firm 11% zadeklarowało, iż zabezpiecza się przed niewypłacalnością kontrahentów ubezpieczając należności. Głównymi czynnikami, które skłoniły firmy do zawarciu umowy były – możliwość zwiększenia swojej konkurencyjności oraz zapewnienia bezpieczeństwa, wskazało je odpowiednie 67% i 25%. W dalszej kolejności 22% badanych podkreśliło, iż do tej formy zabezpieczenia, przekonało ich wcześniejsze bankructwo kontrahenta i problemy z odzyskaniem należności.
fot. mat. prasowe
Natomiast firmy, które nie korzystają z tego instrumentu (89%) najczęściej jako przyczynę tak niskiego wskaźnika wskazują cenę ubezpieczenia. Blisko 50% małych i średnich firm uważa, iż obecnie oferowane ubezpieczenia są dla nich za drogie. Jednocześnie aż 18% ankietowanych podmiotów wskazało na brak specjalnej oferty dla sektora MSP w zakresie ubezpieczeń należności i na potrzebę jej przygotowania. Podkreślali, iż w ich przypadku podstawowy wpływ na decyzję o zawarciu ubezpieczenia ma wysokość składki ubezpieczeniowej (46%), proste procedury zawarcia umowy (24%) oraz sprawna obsługa w trakcie całego okresu współpracy (24%).
Przeczytaj także:
5 pułapek czyhających na firmę transportową

1 2
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl