Najnowsza kwartalna ankieta PricewaterhouseCoopers (PwC) dotycząca debiutów giełdowych (IPO Watch Europe), badająca zarówno liczbę, jak i wartość pierwszych ofert publicznych (Initial Public Offering - IPO) na najważniejszych giełdach europejskich, wskazuje na pewne oznaki ożywienia na rynkach IPO w trzecim kwartale 2010 r., jednak obawy związane ze wzrostem gospodarczym oraz problemy z uzyskaniem korzystnej ceny za akcje niektórych spółek w dalszym ciągu ograniczają liczbę dużych transakcji. W trzecim kwartale 2010 r. GPW w Warszawie była pierwszym rynkiem w Europie pod względem liczby debiutów oraz czwartym pod względem wartości IPO.
Przeczytaj także:
IPO w Europie: spadek aktywności w III kwartale 2024 roku
Wyniki ankiety wskazują, że w trzecim kwartale 2010 r. na rynkach europejskich odnotowano 86 IPO o łącznej wartości 2.479 mln euro, co oznacza znaczącą poprawę w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (32 IPO o łącznej wartości 1.375 mln euro). Jednocześnie stanowi to jednak mniej niż jedną trzecią wartości wszystkich ofert w drugim kwartale 2010 r., w którym pozyskano 9.014 mln euro w drodze 89 IPO. Należy przy tym zauważyć, że pierwszy i trzeci kwartał tradycyjnie charakteryzują się niższą aktywnością na rynku IPO. Dla porównania, na amerykańskich giełdach NASDAQ i NYSE w minionym kwartale odnotowano 32 IPO o łącznej wartości 3.762 mln euro.
Liderem w trzecim kwartale był Londyn, gdzie w drodze 18 IPO pozyskano 1.657 mln euro, czyli 67% łącznej wartości ofert na najważniejszych rynkach europejskich. Z jednej strony jest to lepszy wynik od analogicznego okresu 2009 r., kiedy to na giełdzie londyńskiej odnotowano zaledwie sześć IPO o łącznej wartości 449 mln euro, z drugiej jednak pokazuje znaczące osłabienie w stosunku do drugiego kwartału 2010 r. (27 IPO o łącznej wartości 3.202 mln euro).
W minionym kwartale na giełdzie londyńskiej miały miejsce trzy z pięciu największych europejskich IPO – spółki inwestycyjnej Vallar (822 mln euro), sieci handlowej Ocado Group (256 mln euro) oraz spółki inwestycyjnej JP Morgan Global Emerging Markets Income Trust (239 mln euro).
Drugim największym rynkiem pod względem wartości ofert była Deutsche Börse, na której odnotowano cztery IPO o łącznej wartości 377 mln euro, w porównaniu do zaledwie jednego debiutu bez oferty akcji w trzecim kwartale 2009 r. oraz dwóch IPO o łącznej wartości 5 mln euro w drugim kwartale bieżącego roku. Na Deutsche Börse odnotowano drugie co do wielkości IPO w Europie w minionym kwartale – spółki z sektora mediowego, Ströer Out-of-Home Media AG, o wartości 358 mln euro.
Z badania wynika, że trzecią pozycję pod względem wartości ofert zajął Luksemburg (12 IPO, 301 mln euro), gdzie przeprowadzono piątą największą ofertę w Europie, spółki Sino-American Silicon Products, o wartości 135 mln euro. Kolejne miejsca należą do Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (32 IPO, 60 mln euro) oraz NYSE Euronext (10 IPO, 35 mln euro). Łączna wartość IPO na pozostałych rynkach europejskich nie przekroczyła 10 mln euro.