Elektroniczna Platforma Wspomagania Handlu
2004-09-01 00:35
Przeczytaj także: Efektywność zmian w e-commerce można mierzyć. Zobacz, jak to zrobić
Rodząca się gospodarka elektroniczna uważana jest za najbardziej perspektywiczną koncepcję rozwoju gospodarczego i daje firmom nieprawdopodobną szansę zwiększenia konkurencyjności, innowacyjności oraz efektywności na rynku.Polityka państwa wyznacza priorytety dla e-gospodarki
Rozwój gospodarki elektronicznej w krajach wysoko rozwiniętych wspierany jest przez politykę państwa, która wyznacza priorytety rozwoju i stara się przyspieszyć procesy wdrażania rozwiązań gwarantujących nowoczesność i konkurencyjność. Jednak małe i średnie przedsiębiorstwa nie dysponują wystarczającym potencjałem wiedzy oraz kapitałem, by samodzielnie włączyć się w nurt e-gospodarki, a tym samym czerpać z niej korzyści. Kraje Unii Europejskiej aktywnie wspierają udział małych i średnich przedsiębiorstw w globalnej gospodarce elektronicznej tworząc na przykład niekomercyjne rozwiązania, sprzyjające kojarzeniu i współpracy partnerów biznesowych na płaszczyźnie e-biznesowej. Kraje UE postrzegają rozwój e-gospodarki jako jeden z kluczowych elementów strategii wzmacniania pozycji europejskiej gospodarki w świecie.
Polski rząd przyjął dokument pn. "Tworzenie mechanizmów i struktur elektronicznej gospodarki w Polsce". Program stanowi realizację celu głównego: "Stymulowanie lepszego wykorzystania technologii informacyjnych", określonego w przyjętym przez Radę Ministrów 11 września 2001 r. dokumencie "ePolska – Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001-2006". Realizację programu wytyczono na lata 2003-2006. Wiodącym wykonawcą powyższego zadania jest Instytut Logistyki i Magazynowania. Aby w pełni zrealizować poszczególne zadania programu zaangażowano do jego wykonania konsorcja złożone z jednostek naukowych, podmiotów gospodarczych, organów administracji rządowej i samorządowej.
Internet, regulacje prawne i wolne oprogramowanie szansą dla e-biznesu
Rozwój infrastruktury teleinformatycznej oraz postęp w zakresie systemów informatycznych nie gwarantuje ukierunkowanego i skoordynowanego rozwoju elektronicznej gospodarki, a tylko zabezpiecza podstawę jej funkcjonowania. Postęp w e-gospodarce uzależniony jest w głównej mierze od umiejętności wykorzystania Internetu, co łączy się z koniecznością opracowania i wdrażania przede wszystkim nowych rozwiązań prawnych, oprogramowania oraz norm i standardów wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa, administrację rządową i samorządową. Ważnym działaniem zmierzającym do usunięcia negatywnych skutków barier kapitałowych w dostępie sektora MSP do elektronicznych rynków i nowoczesnych rozwiązań z dziedziny dystrybucyjno-logistycznej jest zbudowanie i uruchomienie Elektronicznej Platformy Wspomagania Handlu - eHandel.
Istotnym czynnikiem postępu w tym zakresie jest upowszechnianie wiedzy o e-gospodarce i rozwiązaniach z zakresu tzw. wolnego oprogramowania, co zwłaszcza wśród małych i średnich przedsiębiorstw stymulować będzie wykorzystanie sieci teleinformatycznych, efektywność oraz rozwój i konkurencyjność na globalnych rynkach.
oprac. : Dariusz Gościniak / e-Fakty